CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Selasa, 17 Februari 2015

Tips & Petua Dapur Lama Dan Baru & Born to make you happy

Tips & Petua Dapur Lama Dan Baru


Kacang cepat empuk


Jika ingin membuat bubur kacang tentu anda mempunyai masalah semasa merebus kacang. Ini kerana kacang yang akan direbus itu memakan masa yang agak lama untuk empuk. Bagi mengatasi masalah ini, masukkan sudu bersama-sama kacang yang hendak direbus. Cara ini akan mempercepatkan masa untuk merebus kacang tadi.

petua satu lagi- kacang hijau atau kacang merah perlu disanagi terlebih dahulu

Menghilangkan bau hangit 


Sesetengah orang tidak tahan atau pening bila terhidu bau hangit. Cara menghilangkan bau hangit termasuklah hangit nasi atau  masakan-masakan lain adalah dengan cara masukkan dua atau tiga tangkai cili kering ke dalam periuk. Kemudian, tutup dan biarkan seketika. Insya-Allah, bau hangit itu akan hilang.

boleh guna cili merah segar juga atau potongan mentimun
Cili giling terlalu pedas


Masakan yang menggunakan cili kering yang digiling sememangnya sedap. Tetapi, jika cili terlalu pedas, mungkin mengakibatkan sakit perut. Untuk mengurangkan pedas cili tersebut, goreng seketika cili kering dengan minyak. Kemudian, tos dan gilingkan cili tersebut. Pedasnya akan berkurangan dan warna cili tersebut akan kelihatan lebih cantik.

boleh gunting cili kering tujuan buang biji cili kering , kemudian rebus, dan bilas dengan air bersih sehingga tiada air berwarna hitam.biji cili kering penyebab pedas .

Hilangkan lendir ikan air tawar 

Ambil sedikit daun pisang dan masukkan ke dalam bekas yang berisi ikan yang telah disiang. Lalu ramas dan cuci ikan dengan air sehingga bersih. 
boleh juga taburkan dan lumurkan garam pada kulit ikan ,biarkan 5 minit kemudian bilas

Mudah mengopek kerang 


Mudahkan mengopek kerang dengan mencampurkan sesudu minyak masak ke dalam air rebusan. Nescaya kerang akan tebuka sedikit dan memudahkan anda mengopeknya nanti.

boleh juga gunakan aesudu besar marjerin atau mentega

Tauhu tahan lama 


Bagi mencegah tauhu yang kita beli dapat bertahan lama, cuci dengan air bersih. Tus kan tauhu sehingga ia kering dan tuangkan air panas. Biarkan sehingga ia sejuk.kemudian simpan dalam peti sejuk bo;eh letak sedikit garam dalam air simpanan.


Memotong buah-buahan 


Sebelum memotong buah-buahan, pisau hendaklah disapu dengan limau nipis terlebih dahulu. Dikatakan limau nipis mengelak potongan buah-buahan daripada menjadi lebam.


 Hindari Kumbang Beras 


Hindari beras daripada kumbang beras dengan meletakkan 7 hingga 8 tangkai cili kering kedalam tempat  menyimpan beras. Cili kering tersebut hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi.

gunakan bekas kedap udara , pastikan janagan ada sedikit air dlm bekas.

Masalah Nasi Mentah 


Sekiranya nasi yang kita masak tidak cukup masak atau mentah, jangan risau kerana masaalah ini masih boleh diatasi. Caranya mudah saja. Anda hanya perlu isikan air panas kedalam sebiji mangkuk kecil yang tahan panas. Buatkan lekuk pada bahagian tengah nasi, kemudian masukkan mangkuk yang berisi air panas tadi. Tutup periuk rapat-rapat dan biarkannya diatas api yang perlahan beberapa minit sehingga nasi masak.


Lauk Terlebih Masin 


Kadangkala tanpa disengajakan, lauk yang kita masak menjadi terlalu masin dan ini menjadikan ianya kurang enak untuk dimakan. Untuk mengatasi masalah ini, mula-mula ambil sedikit daun pisang, cucikannya sehingga bersih. Kemudian masukkan kedalam masakkan itu tadi. Insya-Allah rasa masin akan berkurangan.

boleh juga gunakan ubi kentang dengan menambah kentang dalam masakan, kentang akan menawarakan masakan yg masin.
juga boleh masukkan beberape biji belimbing besi

Bubur kacang lebih enak 


Sebelum merebus kacang, elok digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Goreng sehingga agak garing sedikit dan berbau wangi. Matikan api. Selepas itu rendam dalam air lebih kurang 2 jam supaya ia cepat kembang dan lebih cepat masak nanti. Insya-Allah anda akan dapat bubur kacang yang lebih enak kerana bangkit bau wanginya, apatah lagi di tambah dengan durian sebagai perisa tambahan.


Hilangkan lemak ayam 


Basuh ayam dengan mengunakan air bersih kemudian buangkan air tersebut dan ambil tepung gandum, sapukan pada ayam tersebut dengan sedikit air selepas tu bolehlah ia nya di bersih semula mengunakan air. Selepas itu barulah puan campurkan dengan apa sahaja bahan yang hendak dicampurkan sebelum memasakkannya.


Melembutkan cucur kodok 


Kalau anda inginkan cucur kodok anda lembut setelah dimasak, bancuhlah dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Cucur pasti lembut walaupun setelah sejuk.


Menghilangkan pahit peria


Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejatkan dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda.

chef ingatkan..makanlah peria yang pahit kerana yang pahit itulah hasiatnya terkumpul.

Mengelakkan Tauhu melekat dikuali


Tauhu akan melekat jika digoreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum digoreng. Hasilnya, tauhu tidak melekat lagi.


Mudahkan mengupas kentang


Basuh kentang terlebih dahulu, kemudian rebuslah kentang tersebut selama lebih kurang 5 minit atau sehingga hampir empuk. Sejukkan dan kemudian kupaslah kulitnya. Hasilnya kentang lebih cantik dan mudah mengupasnya.

atau gunakan peeler yang tajam bg memudahkan anda mengupas.

Membersihkan siput sedut 


Jika anda menghadapi masaalah untuk membersihkan siput sedut, petua dibawah ini mungkin berguna bagi anda. Ambil sebekas hampas kelapa, gaulkan siput sedut yang masih hidup itu dan biarkan semalaman. Esoknya barulah anda mula mengerat bahagian hujung cengkerang siput itu sebelum dimasak. dengan demikian bau lumpur dari siput itu akan hilang, malah bertambah rasa lemaknya apabila dimasak.

boleh juga gunakan batang pada daun pisang dengan memotong serong, ia juga berkesan untuk membersihkan siput sedut dan kerang, 

Mengharumkan dapur


Pada kebiasannya pada bahagian dapur anda akan berbau yang kurang menyenangkan, terutamanya apabila anda menyiang ikan. Bagi mengatasi masalah ini, rebuslah beberapa keping kayu manis, bunga cengkih dan cuka biasa. Kemudian sembur atau lapkan air rebusan itu pada kabinet, jubin dan sekitar dapur. Ia berkesan bagi menghilangkan bau hanyir serta bau-bau lain yang kurang menyenangkan.

selain letak daun pandan di setiap penjuru dapur mahupun dibawah kabinet.ia bukan setakat hilang bau hanyir tetapi menghalau lipas.

Membersihkan minyak gorengan


Jika anda menghadapi masaalah kehitaman pada minyak gorengan, ambil beberapa keping asam keping dan masukkan kedalam kuali bersama bahan gorengan anda. Asam keping tadi akan menyerap kehitaman pada minyak gorengan anda, dan hasilnya anda dapat menggunakan minyak gorengan tadi beberapa kali.


Mengembalikan kesegaran sayur  


Jika anda menyimpan sayuran beberapa hari di dalam peti ais, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegaran- nya, rendam sayuran tadi di dalam air yang dicampur sedikit cuka atau garam selama beberapa minit. Selain dari mengembalikan kesegaran sayuran itu, cuka juga bertindak menghilangkan kotoran pada sayur yang direndam tadi.


Boleh dapatkan majalah Saji , Aroma Dan mingguan wanita...Febuari 2015 chef obie berkongsi pelbagai resepi !


Facebook : chefobie untold

Instagram : chef_obie_official
website : chefgunawanmalaysia.blogspot.com

whatsapp : 0172260719



"Born To Make You Happy" Britney Spears

[Intro:]
Oh, my love [laugh]
Oh, yeah yeah
Oh, yeah 

[Verse 1:]
I'm sitting here alone up in my room
I'm thinking about the times that we've been through 
Oh, my love
I'm looking at a picture in my hand
Trying my best to understand
I really want to know what we did wrong 
With a love that felt so strong
If only you were here tonight 
I know that we could make it right 

[Chorus:]
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
'Cause you're the only one up in my heart
I was born to make you happy
Always and forever, you and me
That's the way our life should be
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy

[Verse 2:]
I know I've been a fool since you've been gone
I'd better give it up and carry on 
Oh, my love
'Cause living in a dream of you and me 
Is not the way my life should be
I don't want to cry a tear for you 
So forgive me if I do (ooh)
If only you were here tonight 
I know that we could make it right

[Chorus:]
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
'Cause you're the only one up in my heart
I was born to make you happy
Always and forever, you and me
That's the way our life should be
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy

[Hook:]
(Oh yeah)
(Oh yeah)
I'd do anything 
I'd give you my world
I'd wait forever to be your girl
(Just call out my name)
Just call out my name (and I will be there) and I will be there (ooh)
Just to show you how much I care (alright) (ooh)
I was born to make you happy, yeah (ooh) (oh yeah)

[Chorus:] 
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
'Cause you're the only one up in my heart
I was born to make you happy
Always and forever, you and me
That's the way our life should be
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy
(Oh, oh)
I was born to make you happy 
(Oh yeah, oh yeah)
Always and forever, you and me
That's the way our life should be
I don't know how to live without your love
I was born to make you happy







Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign