CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Rabu, 16 Disember 2015

Berkongsi Ilmu Membawa Berkat : Sejarah Roti Daripada Chef Obie

Assalammualaikum wbt dan salam Sejahtera ,

Isnin datang kembali, pasti ada yang rasa mengeluh ye..oh.. monday again- boleh bikin monday moody again and again... nak redah traffic jam lagi..pagi-pagi dah kena gerak awal ke tempat kerja, nak hantar anak ke nursery , nak menghadap wajah bos-bos yang sedia menunggu , bebanan kerja menanti dan sebagainya... apa pun itulah rutin harian yang perlu kite hadapi.. sebaiknya janganlah mengeluh..itu tanggungjawab anda..ada yang dikalangan daripada kite yang belum tentu tidur dan kecukupan wang kerana mencari sesuap nasi dan keberkatan hidup!seharusnya anda perlu bersyukur dengan apa yang anda miliki...

okaylah chef obie berbalik kepada tajuk diatas.. Sejarah Roti...
Kenapa roti yea untuk dijadikan tajuk hari ini...untuk dikongsikan kepada netizen...
Jawapnnya... pagi ni..chef obie teringin untuk hanya ber breakfast dengan roti sandwich...sahaja bersam teh -o panas..
roti sandwich ..plus mentega, salad dan sardine + mayonise + potongan cili sedikit ...mmm Alhamdulillah dah cukup untuk keperluan tenaga chef pagi ni...jadi sedang belek-belek roti sandwich di tangan ni..tergerah hati untuk berkongsi sedikit cerita asal usul roti...mmmmm..




Asal Usul Roti Yang Perlu Anda Tahu : 

Roti.. ianya Sudah lebih 5000 tahun wujud di muka bumi ! ( bila baca petikan ini anda perlu buat alih suara anda ke bahasa melayu intonasinye seperti cerita ultraman atau doraemon kat tv tu )

Lamanya... pembuatan roti telah ada sejak 5000 tahun yang lalu...
dengan kemampuan dari segi peralatan dan keperluan membuat roti yang terhad dan unik 
mengikut peredaran zaman !

Pembuatan roti ini mula dikesan dari Zaman Mesir Purba ..zaman firaun pun menikmati keenakan roti, cleopatra pun pernah makan roti cicah kari tau...hiiiii..guarauan dipagi hari tak salahkan...


kemudian ianya merebak dan membawa ke Zaman Roman...romancinta... hercules.. Zaman Troy, pahlawan Archillis , ahli-ahli falsafah rom ( Rome ) pun melayan roti...




kemudian ke zaman Viking.. King Arthur...dengan Merlin hambanye yang setia....






kemudian membawa ke Zaman Revolusi Perindustrian ..V for Vendetta .......


Sehinggalah ke hari ini iaitu Zaman dihujung jari... berinternet komunikasi yang telah menyatukan yang jauh menjadi dekat..yang dekat menjadi jauh & fitnah yang berleluasa..hahahahaha ( part ni anda perlu buat suara alah-alah evil crook yang jahat )



...heee.. kite kembali kepada cerita asal roti ni...maaf...mungkin ade terlebih sedikit hormon "happy" dalam diri chef pagi ni.

chef obie di Fresh Baked Bread- Levien KL 


Di setiap zaman dan era pembuatan roti , ianya membawa pembaharuan 
dalam proses pembuatannya seperti pemilihan bijirin yang bermutu , 
proses mengisar bijirin , proses pembakaran yang efektif ,
proses membentuk tekstur dan penggunaaan bahan-bahan  roti yang tepat mengikut kategori dan jenis-jenis roti yang dihasilkan. ( anda boleh kembali kepada suara asal anda yang cun dan ensem tu )

Pastinya Roti telah merentas pelbagai era dan revolusinya tersendiri sehingga terhasilnya
pelbagai kategori dan jenis-jenis roti dapiasaran dunia hari ini.

chef cerita yang ada di Malaysia pun dah cukup sempurna...penghasilan roti dan hampir kesemua roti yang ada di dunia ketika ini boleh juga didapati di negara tercinta ini.

Roti di malaysia juga megalami kejutan seiring permintaan yang tinggi daripada masyarakat yang mula bijak dan celik ilmunya..terutama bab makanan.. & gastronomi .Semua gara-gara pelbagai input daripada pelbagai jenis media . 

Roti diMalayisa boleh chef obie kategorikan kepada beberapa bahagian-

1- Oriental 

Oriental adalah roti yang dirujuk kepada asal dan keaslian roti sesuatu negara atau benua - seperti roti asal negara jepun , taiwan  dan keutamaan roti oriental ini merujuk sebelah Asia.
Asas roti perlu berstuktur lembut ,  mudah untuk dibuat dan dibentuk menjadi pilihan masyarakat asia termasuk diMalaysia.
contoh roti - 
Roti Ban Manis , Ban Berkentang , Ban Berkrim , Roti Dulang , Roti Jejari Keju , Donut Kari Jepun , Roti kelapa , kaya dan sebagainya.

2- Kontinental Klasik

Roti Kontinental klasik pula dirujuk kepada Gaya Inggeris Dan Eropah - 
Seperti roti Brioche , Scone , Roti Danish,  Croissant , Franch Hard Roll , Bagueette @ roti peranchis dan seangkatannya.kategori roti yang berkait dengan keagamaan juga ada dalam kategori ini.( agama kristian- roti perayaan hari natal - sekadar info ) 

3-Broadway 

( alih suara kembali muncul..beralih kepada suara - Mickey Mouse atau bugs bunny )
Roti jenis ini mudah diterima daripada pelbagai lapisan masyarakat didunia , kerana penciptaan jenis roti dan bijirin yang mudah didapati dan kombinasi yang menarik.Yang pasti anda mesti tahu jenis roti Broadway ini, Ianya berasal daripada Amerika, contoh roti -
Roti Burger , Roti hotdog , donut , tortilla ,Bagel , roti pullman atau roti sandwich dan pelbagai lagi.

4-Mediterranian

Mediterranian ini negara tengah telah dijadikan satu kategori yang meliputi roti dari timur tengah ( middle east ) dan dari negara Balkan.
contoh roti - Roti Pita , Panettone , grissini , Foccacia dan pelbagai lagi.

5-Kepelbagaian Dan Fusion 
( cara moden dan telah diubah darisegi rasa dan tekstur )

Roti ini telah diubah mengikut trends dan kreativiti seseorang pembuat roti profesional seperti chef obie..cewah...kembang idong gitu !contoh roti - Rotiboy- mexican yang telah diubah pelbagai variasi, waffles pelbagai perisa seperti belgian waffles , Ban Sosej Pizza , Pecan Waffles , Tortilla Oregano & herbs , Grissini Poppy Seed & Rock Salt , Donut  Kastard, Pelbagai jenis gourmet  dan banyak lagi....


Sekarang jelas sedikit info roti dan asal usulnya , chef obie menaip bukanlah menggunakan ayat dan perkataan buku..chef obie menaip care santai aje...semoga anda semua mudah faham. 
Berbalik kepada roti dan sejarahnya, chef obie telah berkongsi 100 resepi roti dalam ebook popular daripada chef obie sendiri dan telah menjadi pilihan netizen sebagai rujukan sejak 2012 dan setiap pembelian akan diberi PERCUMA ebook Tips Roti . Untuk dapatkan ebook ini boleh ke link 

ebook masakan PERCUMA



ebook Roti 100 Resepi 

FREE- ebook Tips Roti

Semoga sedikit info dan perkongsian Sejarah Roti daripada chef obie ini dapat menambah sedikit ilmu anda. 
Bolehlah anda kongsikan info ini kepada yang memerlukan.Sahring Is caring..
Sayang anda...chef obie share satu citer korea..episod akhir...
2 tahun lepas chef memang layan citer ni..berkisahkan seorang bernama Kim Tak Guu..
cabaran hidup yang perit sejak kecil..
sehingga menjadi " Raja Pembuat Roti "
tajuk citer berepisod ini- Kim Tak Goo The king Baker...korang kalau nak tahu citer ni dari mula boleh lah youtube aje..



















Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign