CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Ahad, 15 Oktober 2017

Perbezaan Whipping Cream , Filling Dan Topping Jam



Assalamamualaikum wbt ,

Rasanya dah banyak kali juge chef obie terima pertanyaan yang sama, 
masih ramai yang tidak tahu  dan mungkin keliru...biase la tu..
tak dapat bezakan apa itu Non Dairy Whipping Cream dengan Dairy Whipping Cream.

Chef obie beri pencerahan-
Non Dairy Whipping Cream atau dalam bahase melayunye
Krim putar bukan tenusu.

Dairy Whipping Cream pula merupakan Krim Putar Tenusu.

Chef harap sedikit info berkaitan kedua jenis whipping cream ini senang untuk anda fahami akan fungsi dan kegunaaannya.

Sekarang ke dua jenis whipping cream ini mudah didapati dipasaraya berhampiran anda , selain kedai pembekal bahan kek.

Cara penyimpanan 

Non Dairy Whipping Cream perlu disimpan ditempat beku supaya tahan lebih lama , maklumlah pembuatan melalui proses kimia juge walaupun daripada minyak saayuran dan kelapa heeee...mudah rosak pada suhu yang tidak sesuai...boleh menangis tau !

Manakala cara menyimpan Dairy Whipping Cream pula lebih mudah...hanya perlu simpan ditempat sejuk..chiller dah cukup, kalau kat dalam rumah simpan dalam peti ais kat bahagian bawah pun dah okay.




Perbezaan dan Fungsinya





Non-Dairy Whipping Cream ~

 Krim Putar Bukan Tenusu

Non-Dairy Whipping Cream atau juga dikenali sebagai ~ Fresh Cream @ Whip Topping For Cakes and Pastries @ Whipped Topping @ Whipped Cream 






contoh jenama yang popular Non Dairy Whipping Cream -Richs.... pengurus besar produk rich untuk asia tenggara ni merupakan teman seperjuangan chef obie juge yang pernah same2 merase susah payah dalam idustri kek , pastry dan bakery ni... chef ian ...good luck bro !

Merupakan krim yang dibuat khas untuk hiasan kek.atau dekorasi kek.
Ia dibuat daripada minyak sayuran dan minyak kelapa sawit dan tidak mengandungi bahan tenusu. Ini menjadikan ia lebih stabil, senangkata dekorasi yang dipaip menggunakan krim ini tahan seminggu tanpa kehilangan bentuknya.mmmm amacam ok tak?sebab tu kedai kek kebayakkannya suka gunakan produk jenis ni.mmmm..tapi kalau yang profesional ..die orang tak suke guna kannya..termasuk chef obie..heeee sajekan.

satu lagi kelebihannya Ia boleh kembang 3~4x ganda daripada kuantiti asalnya jika dipukul,. 1 liter krim ini boleh menyalut dan menghias 3 biji kek bersaiz 8 inci (lebih kurang 300g krim dalam bentuk cecair).Peringatan Sebelum digunakan kotak krim harus digoncang supaya sebati hahahaha... macam susu skim mase kat sekolah rendah dulu.. kena goncang dulu yea.
( sebab perlu digoncang kerana air dan krim di dalam kotak akan terpisah semasa proses nyahbeku dari freezer...lebih kurang gitu r ayatnye ) dan perlu diingat pukul pada kelajuan yang tinggi hingga kembang gebu sexy....

Kegunaan dan cara menggunakannya



Tuangkan hanya dalam sukatan yang diperlukan sahaja. Untuk 1 liter boleh digunakan untuk membuat 3 biji kek. Krim putar
Tips-
Sebelum melakukan proses memukul atau memutar, pastikan peralatan seperti mangkuk mixer dan alat pemukul dalam keadaan sejuk (  simpan sekejap aje peralatan dalam peti ais ) ini adalah untuk memudahkan juge mempercepatkan proses pengembangan krim...kembang gebu gitu! 

chef ade kata pukul pada kelajuan yang tinggi..jangan pula anda terus pukul laju2..heee... step kena ade..

Mulakan proses memukul krim pada kelajuan perlahan dan tambahkan kelajuan tinggi apabila melihat krim sudah mula mengental boleh perlahan kelajuan bila krim sudah mula licin dan bertanduk. Kebiasannya masa yang diambil untuk memukul krim lebih kurang 2 minit. Krim yang diputar sempurna biasanya licin dan halus tidak terlalu lembik dan tidak terlalu kaku. Untuk mendapatkan tekstur krim yang cantik putar pada satu arah aje...
Perlu diingat..krim jenis ini dah manis, tapi boleh tambah sedikit gula castor jika mahu.
Boleh diwarnakan dengan pewarna gel paste atau cecair ( jgn letak lebih ..sikit aje sebab boleh rosakkan  struktur krim  )
kalau ade lebihan krim, boleh disimpan dalam bekas kedap udara tapi tak perlu simpan dalam sejuk beku..dalam peti ais aje, yang pasti krim ni dah tak tahan lama ..jadi anda perlu selesdaikan lah bakinye ini segera.Satulagi nak bagi tau... apabila deko guna krim jenis ni..sentiasa simpan dalam tempat sejuk,sebab ia tak akan tahan suhu panas.



Dairy Wipping Cream ~
 Krim Putar Tenusu
Dairy Whipping Cream atau juga dikenali sebagai ~ Thick cream atau Double Cream



contoh jenama Dairy Whipping Cream - Anchor brands...halal pun ade.

Merupakan hasil tenusu dan mengandungi 35 % lemak susu.Boleh cek pada kotak whipping cream jenis dairy. Ia sesuai digunakan dalam masakan-masakan Barat, membuat kek seperti tiramisu,cheesecake,panacotta atau hiasan mudah untuk aiskrim atau pencuci mulut ala Barat.
Perlu dipukul dengan kelajuan sederhana hingga ia menjadi kental dan bolehlah dimasukkan dalam masakan-masakan tersebut. Tetapi krim ini tidak sesuai untuk hiasan kek seperti Black Forest dan lain-lain kerana warnanya kekuningan dan kurang stabil. Ini bermakna ia tidak boleh mengekalkan bentuknya dalam masa yang lama.

Info chef obie - " Dairy Whipping Cream yang juga dikenali sebagai Thick Cream atau Double Cream "
walaupun tidak berapa sesuai untuk dibuat hiasan kek kebanyakkan pembuat kek yang kata, tapi chef obie kata ia tetap boleh digunakan sebagai dekorasi ke atas kek , perlu teknik dan sedikit campuran ke dalam dairy whipping cream ini untuk menstabilkan struktur deko yang telah dibuat. Dalam Industri Food - Penerbangan @ Inflight Catering Antarabangsa - chef obie juga menggunakan dairy whipping cream ini sebagai deko selain fungsi yang sepatutnya. Dari segi rasa ianya lebih original berbanding non dairy whipping cream.Raja Fadh Arab Saudi pun suke dengan kek yang dihasilkan chef obie...... Alhamdulillah.. jadi anda jangan takut untuk menggunakan produk dairy whipping cream ini , anda hanya perlu sedikit kreativiti... pra campuran gula aising , derbuk koko atau tepung susu atau charlotte ia mampu membantu anda menghasilkan kek yang hebat! 
Chef juge suka gunakan dairy whipping cream ini untuk membuat Ganache' senangkata ia dijadikan sebagai agen pemekat.memang marbeles hasilnya dan jangan lupa honey...kalau nak buat ganache yang sempurna!


Ooopss..sementara diberi peluang berkongsi ilmu di internet ini , pihak chef juga ingin memberi sedikit info berkaitan dengan Filling dan Topping , ini diluar tajuk penggunaan whipping cream kerana chef ingin jelaskan dan memberi pencerahan kepada Anda yang bertanya kepada chef melalui servis whatsapp.

Chef Obie - TOPPING DAN FILLING ADA BEZAKAH CARA PENGGUNAANNYA ? CONTOHNYA BLUEBERRY FILLING DAN BLUEBERRY TOPPING ?

Jawapan Chef Obie : Tuan Puan , Terima Kasih Bertanya - Chef beri sedikit pencerahan yang mudah , Topping Dan Filling Berbeza Cara Penggunaannya terutama sekiranya ia berasaskan buah-buahan dan dijadikan jam .

1.Topping ini lebih sesuai digunakan sebagai hiasan permukaan atas kek dan tidak berapa sesuai sebagai filling kek.

2.Filling ( inti ) Jenis Buah-buahan Jam ini hanya sesuai untuk bahagian sapuan pada dalam lapisan kek sebelum dihias. 

3.Ada setengah jenama filling atau topping Jam ini boleh diguna pakai untuk di bakar @ baking seperti jenama HERO , boleh digunakan untuk pastri , kek dan roti . Pastikan Jam yang anda beli ada tertulis BAKERY JAM jika tiada tulis Anda boleh bertanyakan kepada penjual atau pembekal sama ada jam yang anda beli ini sesuai dibakar , BAKERY JAM ini confirm boleh dibakar dan jam masih kelihatan cantik tidak pecah mahupun rosak setelah dibakar .





 Thanks to my sifu Golden Hand Chef Mahmood & Chef William H Hewitt... u make me to become a diffrent chef today!

Jelas sekali chef nak katakan...amat berbeza apabila belajar dengan hanya merujuk dalam buku berbanding belajar dari pengalaman dan terus belajar dengan guru yang betul dan sumber yang terserlah .Kemudian rujuk buku dan bertanya pada yang tahu.jangan hanya tahu menggoogle aje...untuk dapatkan jawapan yang dicari...tak elok tu...

Mohon maaf sekiranya tulisan chef ade yang menyinggung atau tak berape sempurna,chef suke gunakan perkatan biase atau pasar aje maklumlah chef bukan guru bahasa.

semoga sedikit perkongsian ilmu ini kite sama-sama mendapat kebaikkan.Insyaallah



Facebook : chefobie untold
Instagram : chef_obie_official
website : chefgunawanmalaysia.blogspot.com

whatsapp : 0172260719




chef sharing vidoe music & lirik dari BSB- Show 'em what you're made of



I've seen it all a thousand times

Falling down I'm still alive, am I? Am I?

So hard to breathe when the water's high
No need to swim I'll learn to fly, so high, so high
You find the truth in a child's eyes
When the only limit is the sky
Living proof I see myself in you

When walls starts to close in

Your heart is frozen over

Just show 'em what you're made of
When sun light is fading
The world will be waiting for you
Just show 'em what you're made of

Gloves are off, ready to fight

Like a lion I will survive.

Will I? Will I?
You gotta stand for something
Even if you stand alone, don't be afraid
It's gonna be alright

You find the truth in a child's eyes

When the only limit is the sky (woo, woo, woo)

Living proof I see myself in you, (oh)

When walls starts to close in

Your heart is frozen over

Just show 'em what you're made of
When sun light is fading
The world will be waiting for you
Just show 'em what you're made of
(Just show 'em what you're made of)

Ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh,

(Just show 'em what you're made of) ooh ooh ooh ooh ooh

Ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh
(Just show 'em what you're made of)

You find the truth in a child's eyes

When the only limit is the sky

Living proof I see myself in you

When walls starts to close in

Your heart is frozen over

Just show 'em what you're made of
(You can show 'em what you're made of!)
When sun light is fading
The world will be waiting for you
(For you, for you!)
Just show 'em what you're made of
(You can show 'em what you're made of)

Ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh,

(Just show 'em what you're made of) ooh ooh ooh ooh ooh

Ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh, ooh ooh ooh ooh ooh
Just show 'em what you're made of



Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign