Obielicious

KELAS MEMBUAT ROTI @ KELAS meROTI CHEF OBIE - TERBUKA KEPADA YG BERMINAT ( berkumpulan mahupun perseorangan ) Boleh buat DI tempat Anda - LUAR DARI kl -SEMENANJUNG / SABAH /SARAWAK mahupun di tempat chef- di Kuala Lumpur & Ampang- Whatsapp 0172260719

Tempahan Katering Untuk Pelbagai Majlis / Pejabat & sebagainya - SKY CHEF & KHUZRASA Katering Kuala Lumpur Hubungi Segera chef obie 017 2260719 , Puan Khurzaidah 019 6460409 Call @ whatsapp

Kelas Masakan & Baking Personal Popular Chef Obie-Menjadi pilihan Peminat Dunia Masakan Sama ada Amateur mahupun Professional Malaysia & Antarabangsa .

24 EBOOK MASAKAN , KEK , ROTI DAN MUFFIN CHEF OBIE UNTUK MALAYSIA , SINGAPURA , NEGARA BRUNEI DARUSSALAM & INDONESIA SILA WHATSAPP SEGERA 0172260719 FREE 3 EBOOK MASAKAN & ASAS BUAT KEK

bE mY Heartbeat..!

Isnin, 30 Januari 2017

Kelas Meroti @ Membuat Roti Di Ampang Bersama Chef Obie Febuari 2017



BREAD MAKING CLASS WITH CHEF OBIE 2017
Month- FEBUARY 

12 th Febuary 2017 - Sunday 
19 th Febuary 2017 - Sunday
26 th Febuary 2017 - Sunday




Time : 1030 am to 130 pm
Type : Hands On
Location : Merdeka Villa , Bandar Baru Ampang. Ampang

Topic :

Mixing the dough , kneading , rising , dividing , 
shaping the dough , glazing and baking .

Student will learn how to bake :

Rotiboy Mexican Bun
Cheeszy Cheese Stick
Hotdog Bun & Cones Bread
* special bread of the day - 
Garlic Herb Bread For Meatball ala SUBWAY Gourmet Sandwich

Mexican Bun Ala Rotiboy

cheeszy Cheese Stick

Hotdog Buns

Cones Bread

Garlic Herb Bread - Meatball Marinara Ala Subway Gourmet Sandwich





Students will be able to taste and take home bread samples.

Items to bring -
apron , kitchen towel , pen , cake box or containers.

Contact Person For Booking Class :

0172260719 chef obie
( whatsapp or call )




amboi - altimet
kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahu gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

mari mari tuan puan akak adik abang dengar ini cerita,
ambil teropong kaca mata tengok jenguk dipersila
nak panggil waras susah tak baik kalau gelar gila
ni kes sebelanga susu rosak akibat dua tiga tiitik nila
bila masuk kerja tak pernah on time
lepas masuk kerja dia terus on line
tak boleh buat kerja sibuk jaga hal orang lain
tangan mengelat kaki mengular mulut celupar lambat masuk awal keluar
siapa makan cili dia rasa pedas
siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas
semua ambil baju ukur badan sendiri

mana tau kena setepek ke tempias sipi sipi
kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahi gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

eh tak baik tau, pedas kaw kaw
eh tak leh gurau, duduk surau,
ambik mc royan kat fb
adu kat sb dan mcmc
tarbiyah sentap bikin pendekar papan kunci rentap,
masa mengkritik cekap lepas itu confirm lenyap
keberanian atas talian kejadian harian
omong kosong untuk lotong terus di sajikan
siapa makan cili dia rasa pedas
siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas

semua ambil baju ukur badan sendiri
mana tau kena setepek ke tempias sipi sipi
amboi

kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahi gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

sampai bila orang kita layu ditolong hmmmm?
ketua kampung gadai tanah untuk sepitis w*ng saku
tapi apa aku tahu aku c*ma tulis lagu
bukan nak bahasakan korang aku sekolahkan aku.

Terima Kasih

Chef

Salam semua ,
Masih dalam mode bercuti ? atau masih lagi dalam shift bekerja ?
Apa pun aktiviti kite semua itu adalah tanggungjawab...
Maksud tanggung jawab juga terlalu universal juga luas.

chef obie sebagai perancang pertandingan memasak di MAHA 2016 , sebagai ketua juri - sedang memberi sedikit ucapan dan syarat-syarat pertandingan disamping dibantu oleh chef profesional yang lain juga dibawah kendalian chef obie.

CHEF

Berbalik kepada tajuk yang chef obie highlight iaitu 'CHEF' actually ia hanyalah
satu panggilan karier kepada seorang tukang masak  profesional yg telah melalui pelbagai fasa-fasa tertentu dan peringkat revolusi dalam karier dapur sehingga seseorang itu layak digelar seorang CHEF !ianya bukan mudah untuk mendapatkan title CHEF ya kawan-kawan.

Pelbagai liku-liku dan pahit maung sepanjang perjalan menuju ke arah itu , bukan hanya tahu masak kat dapur , tahu selfie dengan masakan sedia ada ,tahu pakai chef jacket , pakai topi tinggi @ chef hat dah bangga dan seronok orang lain gelar diri itu seorang chef ? Please jauhkan dari sikap-sikap seperti ini wahai adik-adikku yang baru bergelumang dalam industri ini , homebaker , kaki masak blogger dan seadik beradik dengannya. bagi sesetengah CHEF PROFESIONAL yang telah lama dalam industri pasti sedih dengan situasi ini . Kerana begitu mudah menggunakan dan membawa title CHEF pada diri sendiri tanpa memahaminya.

chef obie diapit oleh peminat cilik dari team AQUARIA KLCC memang seronok sesekali berjumpa dengan adik-adik yang sporting ni , disamping mereka yang deewasa juga support. Terima kasih semua.

Ia bukan satu panggilan yang hebat dan untuk bermegah ya kawan-kawan.
Ia satu tanggungjawab yang tiada kesudahan hanya kepuasan nikmat dalam 
menyelesaikan sesuatu task dengan sempurna atau ketidak sempurnaan 
dalam konteks logikal mahupun diluar imaginasi.

Sehinggakan ada pepatah inggeris mengatakan seorang chef bukan hanya merancang masakannya , 
tetapi ia seperti juga seorang pakar saintis , seorang pakar akauntan , seorang pakar seni , seorang ahli falsafah ( mungkin kerana mulut yang agak bising didapur ) , seorang presiden walhal ia hanya bertindak dalam lingkungan seorang CHEF !


chef obie bersama Dato' GP Joran yang terkenal dalam SETIAP PERTANDINGAN GP JORAN DI MALAYSIA. chef obie merupakan perunding kepada Ikan Tuna Malaysia.


chef obie bersama Tuan Pengarah Muhtar - MOA Teknologi Dan Inovasi


Sebagai kontraktor program di #maha2016 



chef obie dan supporters profesional




Syukur Alhamdulillah , 

Pada pandangan chef obie , Ia tetap ada Pro dan Kontra , ada positif dan sebaliknya , disebalik penggunaan panggilan CHEF .
Jika dahulu tahun 80 an , 90 an karier seorang chef ini tidak dipandang atau disebut-sebut oleh ibu bapa mahupun guru-guru untuk dijadikan contoh cita-cita .ia juga bagaikan tabu jika ada seorang lelaki yang bekerja sebagai tukang masak atau pun chef , yang pasti mereka akan digelar PONDAN , ya.. PONDAN atau BAPUK sahaja yang layak untuk bekerja masak-masak ini.

Sedih bukan jika karier mulia ini dipandang sebegitu rupa gara-gara mentaliti masyarakat ketika itu , kalau masak seharusnya seorang wanita , jika lelaki yang ambil alih itu pasti seorang PONDAN ! .
Kini tanggapan telah berubah , jauh sama sekali mentaliti yang telah terbuka , apabila ibu bapa sendiri sibuk memikirkan anak-anaknya menjadi seorang tukang ,masak atau chef bukan lagi seorang engineer atau arkitek atau lawyer..
dengan menghantar mereka mengikuti kursus-kursus dalam bidang berkaitan ini sama ada di kolej , universiti mahupun institusi profesional dalam dan luar negara. Ini positifnya apabila karier seorang chef telah berjaya memonapoli mindset masyarakat - Ia juga mungkin disebabkan media massa seperti terlalu banyak Rancangan yang berunsurkan masakan , pertandingan memasak , senario dapur-dapur chef yang menonjolkan daya usaha , ketangkasan, keperitan , kesukaran , emosi dan sebagainya yang mampu menarik minat masyarakat untuk mendekati dunia kulinari ini.

Kini kalau anda seorang chef , anda disukai dan ramai yang memberi sokongan , anda sudah tidak malu dan segan untuk menyandang gelaran ini. 

Kepada anda yang baru dalam industri ini , hargailah ia ,  polish selagi hayat dikandung badan , jangan sesekali telah berasa di zon selesa , chef sentiasa train , creat , inovatif , mengurus dan merancang dengan baik.Wang bukanlah segalanya tetapi nikmat dan keseronokkan karier ini tiada penghujung !

chef obie turut dibantu oleh japanes chef dari PULLMAN HOTEL , pastry Chef VISTANA HOTEL , malay chef Y.I.C. Youth international Centre.

Chef obie bukanlah yang terbaik untuk berbincang isu chef ini , mohon beribu kemaafan sekiranya ada yang tidak suka apa yang chef obie cuba luahkan ini.chef obie yang kerdil ini hanya meluah sedikit rasa yang terbuku demi kemajuan dan  kebaikan Karier chef dan juga untuk industri ini terus berkembang,

Chef obie juga bermula dari bawah , dari seorang steward sehingga menjadi chef .diberi peluang untuk dikenali .Kini bukan sahaja bertanggungjawab dalam urusan dapur , urusan industri ini sahaja , malah menjadi orang yang penting  dalam urusan jual beli hotel. Jadi kepada anda yang ingin membeli hotel , boleh hubungi chef obie .Do not hesitate to contact me ok .Hanya seorang tukang masak biasa yang tak reti duduk diam always biasa - biasa , always sempoi dan kadang-kadang tu ada poyo sedikit.

chef obie kalau tak buat demo memasak memang tak sah , jadi pengunjung program memang kena layan karenah chef .

Kalau rasa ade sikit suka nak follow chef obie..silakanlah follow

* Tak bereti kalau chef obie tak suka pakai topi tinggi chef obie tak sayang karier ini, karier diukur dengan pencapaian dan rasa tanggungjawab yang tinggi bukan dengan memakai topi tinggi.Sila mereput ya....heeeee


Akhir sekali sesi bersama pemenang pertandingan memasak 

chef obie bersama orang kuat disebalik program ini Tuan Pengarah Muhtar - Kementerian Perikanan Dan Asas Tani MOA Bahagian Teknologi Dan Inovasi .( Low profile tapi berkaliber orangnya kacak ber T-shirt putih Oxford )




Jangan gugup kalau chef obie panggil anda membantu untuk demonstrasi memasak 


Salam Sayang Dan Salam Musyuk Untuk semua...

my tagline : I Like !

chef obie
IG : chef_obie_official
FB : chefobie untold
twitter : chefobie_untold
website : chefgunawanmalaysia.blogspot.com
Hotline : 0172260719

email: malaysiapropertiespure@gmail.com
gunawan.jamil@gmail.com





MASTERPIECE - JESSIE J

So much pressure
Why so loud?
If you don't like my sound
You can turn it down

I got a road
And I walk it alone

Uphill battle
I look good when I climb
I'm ferocious, precocious
I get braggadocious

I'm not gonna stop
I like the view from the top (yeah)

You talk that blah blah, that la la, that rah rah sh*t
And I'm so done, I'm so over it
Sometimes I mess up, I f*$% up, I hit and miss
But I'm OK, I'm cool with it

I still fall on my face sometimes
And I can't colour inside the lines
'Cause I'm perfectly incomplete
I'm still working on my masterpiece
And I, I wanna hang with the greats
Got a way to go, but it's worth the wait
No, you haven't seen the best of me
I'm still working on my masterpiece

Oh, oh
Oh, ah
Oh, oh
Oh, ah

Those who mind don't matter
Those who matter, don't mind
If you don't catch what I'm throwing
Then I'll leave you behind

Gone in a flash
And I ain't living like that

They talk that blah blah, that la la, that rah rah sh*t
Roll with the punches, and take the hits
Sometimes I mess up, I f*$% up, I swing and miss
But it's OK, I'm cool with it

I still fall on my face sometimes
And I can't colour inside the lines
'Cause I'm perfectly incomplete
I'm still working on my masterpiece
And I, I wanna hang with the greats
Got a way to go, but it's worth the wait
No, you haven't seen the best of me
I'm still working on my masterpiece

Oh, oh
Oh, ah
Oh, oh
Oh, ah

I still fall on my face sometimes
And I can't colour inside the lines
'Cause I'm perfectly incomplete
I'm still working on my masterpiece
Masterpiece, masterpiece (yeah)

I still fall on my face sometimes (still fall)
And I can't colour inside the lines (inside the lines)
'Cause I'm perfectly incomplete (perfectly incomplete)
I'm still working on my masterpiece (on my masterpiece)
And I, I wanna hang with the greats (oh, with the greats)
Got a way to go, but it's worth the wait, no (wait, no)
You haven't seen the best of me (b-b-best of me)
I'm still working on my masterpiece (I'm still working on my masterpiece)

Oh, oh (yeah)
Oh, ah (hey)
Oh, oh (still working on, still working on)
Oh, ah (still working on my masterpiece

Terima Kasih

Di Kampung : Resepi Cucur Pisang atau Cekodok Pisang Sempoi!




Some love story...live forever - mohabbatein 😜 



Tengok kt dapur ni ada sesisir 'dreaming banana ' apa lg sambil layan hindustan kite buat cekodok pisang....
Ok la chef share resepi 

CUCUR PISANG ATAU CEKODOK PISANG sempoi !

Bahan

8 biji Pisang Berangan ( benyek )- dilenyek @ kisar
1 @ 3/4 cawan Tepung Gandum
4 sdb Gula Pasir @ Gula Merah
1 sdt Garam
1 sdt Serbuk Penaik ( option )
1/2 cawan Air atau secukupnya 
Minyak utk menggoreng

Cara Penyediaan :

1.Satukan kesemua bahan, kacau sebati.

2.Rehatkan batter @ adunan 10-15 minit.

3.Panaskan minyak , gorengkan adunan cekodok pisang sejemput - sejemput guna tangan aje yg penting diyakini kebersihan tgn tu 😊

4.Apabila cekodok terapung, angkat dan toskan.

5.Siap untuk dihidang.

Selamat Mencuba...

Ig : chef_obie_official






Terima Kasih

Ahad, 29 Januari 2017

(JJCPM) Jalan-Jalan Cari Pasal Makan : Bazaar atau Pasar Tengah Hari Belakang The Weld KL




Tersebutlah kisah...Tengah Hari Jumaat Pukul 12 tengah hari..?
Aktiviti jalan-jalan cari pasal dan makan berjalan lancar ! 
JJCPM

Sebelum Solat Jumaat kelmarin

chef obie Sempat layan "Nasi Ambeng Emboku "

@ pasar tengah hari jumaat belakang The Weld, KL atau Bazaar Tengah Hari KL.

HANYA diadakan pada SETIAP HARI JUMAAT sahaja...

diulang yea..HARI JUMAAT sahaja pasar ni ada !




Walaupun panas terik tengah hari kadang tu rase bagai membakar bulu-bulu roma kejantanan ini ia tidak sedikit pun melunturkan semangat JJCPM ini !
mengapa ? Nak Tahu mengapa ? jom lah layan candid camera hp chef obie ni....

Hari itu...Cukup puas hati😄, banyak giler hidangannya 
chef obie singgah digerai adik-adik manis jawa gitu...
Gerai Nasi Mambang Emboku....
Mambang ???? eh bukanlah..
NASI AMBENG EMBOKU yang sebenar-benarnya....
Yang pasti layanan penuh sopan santun dan kelembutan 
ala ala puteri pasir dua butir....akan korang nikmati ,

Harga RM 7 atau 8 sebungkus mengikut pilihan anda .
Yang membuat anda tidak karuan ikan haruan..heeee

Sedap pula masakannya..walau serundingnya agak manis semanis tukang bungkusnya itu chia chia chia 😜






Apa pun chef obie Layan bersama bro wahab & miss congeniality..miss congeniality ni buah hati pengarang jantung kite tau...
( tiada gambar yea... just imagine ..ala-ala demi lovato versi muslim okay.. )


"There are powers inside of you which, if you could discover and use, would make of you everything you ever dreamed or imagined you could become "








Memang cukup puas hati kalau korang layan Nasi Ambeng Emboku ni..
masakannya memang cukup rasa dan memikat selera , bukan tu aje..yang menyambut anda juga si manis 17 lembut tutur kata , senyuman maut hidung berdarah..Anda dikuatiri boleh terkena deabetis !



SETIAP HARI JUMAAT : PASAR @ BAZAAR TENGAH HARI BELAKANG THE WELD SHOPPING COMPLEX KL , JALAN P.RAMLEE OFF JALAN PUNCAK KE KL TOWER.

Dipasar tengah hari ini ia memberi kelebihan kepada kaum hawa ,
Pada pandangan chef ia bagaikan Syurga Shopping bagi pekerja office yang berdekatan 
dengan pasar ini.  
Pelbagai bahan dan barang niaga yang cukup memenuhi citarasa mereka.
Ada peniaga tudung popular dan murah , jual pakaian jalan , kosmetik , kasut , baju baby ,
Pokok bunga , pelbagai dan berjenis-jenis makanan tradisional tempatan boleh anda jumpai.
Bukan kaum adam tak ada jalan beli barang disini , Ada..chef obie kan tergolong dalam kaum adam.
Bukan apa , kami kaumadam agak terkejar-kejar kalau berniat nak membeli dan mendapat sesuatu disini , maklumlah.." solat jumaat " sedang menunggu kami.

Chef rekemen kepada korang yang bekerja dalam KL , 
Bukan apa ada yang langsung tak pernah sampai pun kat pasar tengah hari ni, Korang cubalah rasai nya...tak rugi.
kalau chef memang tempat mencari menu-menu klasik , sedap pulak tu... 
chef kalau tak cari nasi ambeng , laksa johor , sata , kepok losong mesti chef cari nasi dagang terengganu...memang sedap dan layan !

I Like... 

Jom layan candid dari hp chef obie

IG : chef_obie_official
FB : chefobie untold
twitter : chefobie_untold
whatsapp : 0172260719





gambar-gambar ni chef candid dalam pukul 12 tengah hari , 





Antara menu menarik dan sedap untuk dinikmati ialah Nasi Dagang terengganu , 
chef memang cari kat Abam ganu kite ni , berasal Dari Dungun...jadi korang kalau nak try 
cari la abam ni..orang nye comel dan berhemah apaabila berkata-kata.
Nasi Dagang Terengganu 1 set hanya RM7.00









Terima Kasih

Bread Making Class With Chef Obie 2017 at ampang for month of febuary



BREAD MAKING CLASS WITH CHEF OBIE 2017
Month- FEBUARY 

12 th Febuary 2017 - Sunday 
19 th Febuary 2017 - Sunday
26 th Febuary 2017 - Sunday

Time : 1030 am to 130 pm
Type : Hands On
Location : Merdeka Villa , Bandar Baru Ampang. Ampang

Topic :

Mixing the dough , kneading , rising , dividing , 
shaping the dough , glazing and baking .

Student will learn how to bake :

Rotiboy Mexican Bun
Cheeszy Cheese Stick
Hotdog Bun & Cones Bread
* special bread of the day - 
Garlic Herb Bread For Meatball ala SUBWAY Gourmet Sandwich

Mexican Bun Ala Rotiboy

cheeszy Cheese Stick

Hotdog Buns

Cones Bread

Garlic Herb Bread - Meatball Marinara Ala Subway Gourmet Sandwich





Students will be able to taste and take home bread samples.

Items to bring -
apron , kitchen towel , pen , cake box or containers.

Contact Person For Booking Class :

0172260719 chef obie
( whatsapp or call )




Amboi - Altimet
kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahu gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

mari mari tuan puan akak adik abang dengar ini cerita,
ambil teropong kaca mata tengok jenguk dipersila
nak panggil waras susah tak baik kalau gelar gila
ni kes sebelanga susu rosak akibat dua tiga tiitik nila
bila masuk kerja tak pernah on time
lepas masuk kerja dia terus on line
tak boleh buat kerja sibuk jaga hal orang lain
tangan mengelat kaki mengular mulut celupar lambat masuk awal keluar
siapa makan cili dia rasa pedas
siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas
semua ambil baju ukur badan sendiri

mana tau kena setepek ke tempias sipi sipi
kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahi gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

eh tak baik tau, pedas kaw kaw
eh tak leh gurau, duduk surau,
ambik mc royan kat fb
adu kat sb dan mcmc
tarbiyah sentap bikin pendekar papan kunci rentap,
masa mengkritik cekap lepas itu confirm lenyap
keberanian atas talian kejadian harian
omong kosong untuk lotong terus di sajikan
siapa makan cili dia rasa pedas
siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas

semua ambil baju ukur badan sendiri
mana tau kena setepek ke tempias sipi sipi
amboi

kalau tinggal rumah sewa tapi beli kereta mewah amboi amboi
kalau mahi gaji besar tapi kerja sambil lewa amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi

amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi
amboi amboi amboi amboi amboi amboi amboi

sampai bila orang kita layu ditolong hmmmm?
ketua kampung gadai tanah untuk sepitis w*ng saku
tapi apa aku tahu aku c*ma tulis lagu
bukan nak bahasakan korang aku sekolahkan aku.






Terima Kasih

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign