Obielicious

BENGKEL SENI MASAKAN PERNIAGAAN BERSAMA CHEF OBIE - Whatsapp 0172260719 / 016 9166010 ( HOT ! ) KELAS MASAKAN DAN BAKING PERSENDIRIAN + TESTIMONI PELAJAR ( HOT !)

FILE KIT + CD ROM PELBAGAI PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN serta TESTIMONI PELANGGAN .

( hot ! ) 24 EBOOK MASAKAN , KEK ,PASTRI DAN BAKERI CHEF OBIE UNTUK MALAYSIA , SINGAPURA , NEGARA BRUNEI DARUSSALAM & INDONESIA SILA WHATSAPP SEGERA 0172260719 FREE 3 EBOOK ( Harga dlm Ringgit Malaysia )
( hot ! ) PENULIS JEMPUTAN MAJALAH MASAKAN TEMPATAN & PHOTOSHOOT UNTUK MAJALAH & MEDIA MASSA / ELETRONIK

Tempahan Katering Untuk Pelbagai Majlis / Pejabat & sebagainya - SKY CHEF & KHUZRASA Katering Kuala Lumpur Hubungi Segera chef obie 017 2260719 , Puan Khurzaidah 019 6460409 Call @ whatsapp

bE mY Heartbeat..!

Ahad, 29 November 2015

Info Kebaikan Serai atau Lemongrass




info KEBAIKAN SERAI atau Lemongrass

Berikut ini merupakan beberapa khasiat serai yang belum banyak diketahui:
– Mencegah kanser
Satu kajian mendedahkan bahawa setiap 100 gram serai mengandungi antioksidan yang boleh mencegah kanser. Pada tahun 2006, satu pasukan penyelidik dari University Gurion di Israel mencari sebatian dalam batang serai yang boleh mematikan sel kanser tanpa merosakkan sel sihat.

– Ubat gangguan pencernaan
Teh serai membantu mengatasi gangguan pencernaan, sakit perut, masuk angin, kejang usus dan cirit-birit. Serai juga membantu mengurangkan angin dalam usus sekaligus mencegah pembentukan gas berlebihan.


– Detoksifikasi

Serai mempunyai sifat detoksifikasi tubuh dengan meningkatkan jumlah dan kekerapan buang air kecil. Hal ini boleh membuat organ pencernaan, hati, pankreas, buah pinggang, dan kandung kemih bersih dan sihat kerana zat beracun dan asid urat telah disingkirkan.

– Manfaat pada sistem saraf
Minyak asiri (minyak esensial) serai boleh digunakan untuk menguatkan dan meningkatkan fungsi sistem saraf. Kerana minyak serai yang disapukan ke permukaan tubuh memberikan kesan menghangatkan, melemaskan otot dan meredakan kejang.

– Menurunkan tekanan darah
Serai berkesan dalam mengurangkan tekanan darah, merangsang peredaran darah dan menghilangkan masalah tekanan darah. Pengambilan segelas jus serai dapat menurunkan tekanan hipertensi.


– Sebagai analgesik
Serai meringankan semua jenis peradangan dan iritabiliti yang berkaitan dengan kebanyakan jenis sakit. Jadi, jika seseorang mengalami sakit gigi, sakit otot, sakit sendi, atau sakit-sakit, teh limau berserai pasti dapat membantu.

– Kulit indah
Serai merupakan asas dalam industri kosmetik. Di antara manafaatnya ialah; mengurangkan jerawat dan berfungsi sebagai penyegar. Minyak serai juga boleh disapu ke seluruh tubuh untuk memberi kesan menghangatkan.

– Kesihatan wanita
Pengambilan teh serai dapat mengurangkan sakit haid dan rasa mual.
_ Menyegarkan dan Menyejukan
Meminum segelas serbat (rebusan) daun serai dalam cuaca panas dapat menyegar dan menyejukan badan.

khasiat serai 

Khasiat Serai Dalam Perubatan

Daun

• Mencuci hanyir pada daging itik dan kambing.
• Daun serai yang dibalut dengan besi atau batu panas digunakan untuk tuaman dan bertungku pada kawasan urat saraf yang lemah, penyakit bisa otot-otot, sendi, mengecutkan rahim yang bengkak, memecahkan lendir, darah dan angin.
• Daun serai dan jintan hitam digiling untuk di jadikan ‘paste’ bagi ditampal di dahi untuk melegakan sakit kepala seperti angin meriam dalam pantang bersalin. Campuran pada rempah ratus untuk di jadikan ‘paste’ bagi merawat bengkak-bengkak sendi dan otot.
• Air rebusan daun serai digunakan bagi mandian ibu dalam pantang selepas bersalin dan untuk penyakit lemah otot dan sendi
Batang dan akar pokok serai digunakan untuk:-
• Membantu mengubati masalah sakit perut dan memecah gumpalan angin serta melepaskan angin melalui dubur (kentut) dan mulut (sendawa).
• Dapat membantu mengimbangkan kestabilan hormon.
• Sebagai makan harian berlauk, menambahkan aroma hidangan serta membantu meringankan keadaan keracunan pemakanan.
• Campuran dengan rempah ratus mempunyai khasiat bagi merawat kesihatan sistem dalaman badan.
• Membantu melawaskan dan melancarkan pembuangan air kecil.
• Pencegah nyamuk dan gigitan bisa.
• Di jadikan bahan wangian, syampu dan losyen.
Bunga Serai sering di gunakan bagi:-
• Pencegahan kehamilan manusia dan binatang.
• Penyegar dan pelembab kulit (awet muda).
• Kesihatan dan kesegaran.

Kredit : teman di FB & buku rujukan lama



[Meghan Trainor]
I found myself dreaming in silver and gold
Like a scene from a movie that every broken heart knows
We were walking on moonlight, you pulled me close
Split second and you disappeared and then I was all alone
Woke up in tears with you by my side
Breath of relief and I realized,
No, we're not promised tomorrow

[Chorus]
So, I'm gonna love you like I'm gonna lose you,
I'm gonna hold you like I'm saying goodbye
Forever will stay in, I won't take you for granted
'Cause we'll never know when we'll run out of time
So, I'm gonna love you like I'm gonna lose you,
I'm gonna love you like I'm gonna lose you

[John Legend]
In a blink of an eye,
Just a whisper of smoke
You could lose everything
The truth is you're never alone
So, I'll kiss you longer baby
Any chance that I get
I'll make the most of the minutes
So long with no regret
Let's take our time to say what we want
Here's what we've got
Before it's all gone
'Cause no, we're not promised tomorrow

Terima Kasih

Sabtu, 28 November 2015

Rahsia Satay Ayam Sedap !



Alhamdulillah, sihat semua? Bie hari ni sihat dan ceria...
dalam pada kite sibuk dengan kerja ni kan...
ape salahnye.. rajin-rajin lawati blog masakan tempatan...
kalau kite malas memasak pun sekurangnye bertambah sikit ilmu masakan..

Korang mesti suke makan satay..
hari ni bie nak sharing resepi satay ayam terbaik punye..
sedap dan marbeles...



Resepi Satay Ayam Popular Chef Obie



Bahan

1.5 kg- 1.6kg Daging Ayam beserta kulit ( dipotong dadu )
1 ½ suudu besar Biji Ketumbar ( disangai dan dikisar )
1 ½ sudu besar Jintan Manis ( disangai dan dikisar )
Segenggam Serai ( dipotong halus dan dikisar )
1 sudu besar Serbuk Kunyit
10 biji Bawang Merah ( dikisar )
500gm Gula
½ cawan Minyak Masak
Lidi Satay secukupnya ( perlu direndam dalam air sebelum dicucuk pada daging ayam )

p/s- Resepi diatas boleh digandakan sekiranya ingin membuat dalam kuantiti yang banyak


Cara Membuat :



1.Daging ayam beserta kulit ayam yang telah dipotong dadu diletak dalam penapis biar seketika.

2.Kisar sekali bahan seperti biji ketumbar , jintan manis , serai dan bawang merah sehingga halus.

3.Marinate ayam yang telah dipotong dadu dengan bahan yang telah dikisar, masukkan gula , serbuk kunyit dan akhir sekali minyak masak, pastikkan daging ayam dimarinate sekata.Biar 30 minit dalam peti sejuk.

4.Cucuk daging ayam yang telah dimarinate ke lidi satay, anggaran 4-5 potongan dadu ayam bercampur kulit ayam dalam sebatang lidi satay.Cucuk sehingga selesai.Siap untuk dibakar…sebaiknya dengan kayu arang@charcoal..terbaik.

5.Sediakan minyak dan serai untuk disapu ke atas satay apabila dibakar, supaya aroma satay akan lebih wangi dan menyelerakan.

6.Jika korang nak bakar satay lambat lagi, boleh lah korang packingkan satay dalam plastic 10 batang 1 plastik.dan simpan dalam freezer, bila hendakgunakan baru lah defrost.Selamat Mencuba!


Satay ayam sedap dimakan dengan kuah kacang marbeles dan sambal garing, beserta potongan bawang merah , timun dan nasi impit.

Boleh gunakan resepi ini untuk berniaga





Tips – Jangan sesekali korang letak garam walau secubit dalam resepi membuat satay.Pantang adalah garam, bile korang letak garam dah tak jadi satay, jadi ayam panggang atau daging panggang, satay perlu manis dan aroma rempah ratus sahaja.




Resepi satay ni dah lame chef obie gunakan..malah menjadi kewajipan satay ayam ini dibuat untuk setiap kali party atas kapal..kire resepi satay ni orang eropah , middle east, far east dapat r merase juge…. Sweet memory…MT BUNGA ANGGERIK




 "Muhamad Gunawan Jamil atau dikenali dengan panggilan 
mesra  'chef obie ' .Cukup sinonim dengan pentas kulinari .
Namanya gah seiring dengan barisan chef-chef hebat negara ini acapkali
memenuhi undangan pelbagai program masakan 
di stesen televisyen dan radio disamping mendapat liputan 
media tempatan , bahkan jejaka berusia 34 tahun ini sering 
menjalinkan kerjasama dengan Majalah AROMA "

Editor Siti Dimiate - Suri Media Sdn Bhd
2015





Day after day, time pass away
And I just can't get you off my mind
Nobody knows I hide it inside
I keep on searching but I cant find

The courage to show to letting you know
I've never felt so much love before
And once again I'm thinking about
Taking the easy way out

But if I let you go, I will never know
What my life would be holding you close to me
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know if I let you go?

Night after night I hear my self say
Why can't this feeling just fade away?
There's no one like you, you speak to my heart
Its such a shame we're worlds apart

I'm too shy to ask, I'm too proud to lose
But sooner or later I've got to choose
And once again I'm thinking about
Taking the easy way out

But if I let you go I will never know
What my life would be holding you close to me
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know if I let you go?
If I let you go, oh baby

Once again I'm thinking about
Taking the easy way out

But if I let you go I will never know
What my life would be holding you close to me close to me
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know if I let you go ?

But if I let you go I will never know
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know if I let you go?
If I let you go









Terima Kasih

Info Glucose Syrup


Assalammualaikum, 

Hari ni Bie nak bersharing info mengenai "liquid glucose atau Sirap gulosa"
antara bahan asas untuk membuat Fondant Aising...
dan banyak lagi fungsinya dalam industri makanan ni.
semoga perkongsian info ini dapat menambah sedikit pengetahuan
kite mengenainye..





Sirap Glukosa adalah makanan sirap , dibuat daripada hidrolisis daripada kanji . 

Jagung biasanya digunakan sebagai sumber kanji di Amerika Syarikat, di mana sirap dipanggil " sirap jagung ",
tetapi sirap glukosa juga dibuat dari tanaman kanji yang lain , termasuk kentang , gandum , barli , beras dan ubi kayu .



sirap glukosa yang mengandungi lebih 90% glukosa digunakan dalam industri penapaian , 
tetapi sirap digunakan dalam kuih-muih pembuatan mengandungi jumlah yang berbeza daripada glukosa , 
maltosa dan lebih tinggi oligosakarida , bergantung kepada gred, dan biasanya boleh mengandungi 10% kepada 43% glukosa.
sirap glukosa digunakan dalam makanan untuk melembutkan tekstur, menambah jumlah, menghalang penghabluran gula,
dan meningkatkan rasa.
Dengan menukar beberapa glukosa sirap jagung ke dalam fruktosa (menggunakan enzim proses),
produk yang lebih manis, tinggi fruktosa sirap jagung boleh dihasilkan.



Jenis-jenis Liquid Glucose atau sirap glukosa



Bergantung kepada kaedah yang digunakan untuk hydrolyse kanji dan sejauh mana tindak balas hidrolisis itu telah dibenarkan untuk meneruskan, gred yang berbeza sirap glukosa dihasilkan, yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza dan kegunaan. The sirap secara meluas dikategorikan mengikut mereka setaraf dekstrosa (DE). Lagi hasil proses hidrolisis, gula lebih mengurangkan dihasilkan, dan semakin tinggi DE. Bergantung kepada proses yang digunakan, sirap glukosa dengan komposisi yang berbeza, dan ciri-ciri teknikal itu berbeza, boleh mempunyai DE sama.



The sirap glukosa asal telah dikilangkan oleh hidrolisis asid kanji jagung pada suhu dan tekanan yang tinggi. Produk tipikal mempunyai DE 42, tetapi kualiti adalah berubah-ubah disebabkan oleh kesukaran untuk mengawal tindak balas. Sirap DE lebih tinggi yang dibuat oleh asid hidrolisis cenderung mempunyai rasa yang pahit dan warna yang gelap, kerana pengeluaran hydroxymethylfurfural hasil sampingan dan lain-lain. [1] p.26 Ini jenis produk kini diperbuat dengan menggunakan proses yang berterusan [4] dan masih digunakan secara meluas kerana kos yang rendah asid hidrolisis. Profil gula sirap yang penjual Manisan juga boleh mimicked oleh hidrolisis enzim. [4] sirap A penjual Manisan yang biasa mengandungi 19% glukosa, maltosa 14%, 11% maltotriose dan 56% lebih tinggi jisim molekul karbohidrat



Sirap glukosa tinggi maltosa 



Dengan menggunakan β-amilase atau kulat α-amilase , sirap glukosa yang mengandungi lebih 50% maltosa, atau lebih 70% maltosa (sirap tambahan tinggi-maltosa) boleh dihasilkan. Ini tidak mustahil kerana enzim ini mengeluarkan dua unit glukosa (iaitu molekul satu maltosa) pada satu masa dari akhir molekul kanji. Prestasi tinggi maltosa sirap glukosa mempunyai kelebihan yang besar dalam pengeluaran gula-gula keras: di peringkat kelembapan dan suhu tertentu, penyelesaian maltosa mempunyai kelikatan yang lebih rendah daripada larutan glukosa, tetapi masih bersedia untuk produk yang keras. Maltosa juga Pelembap kurang daripada glukosa, jadi gula-gula yang dihasilkan dengan sirap maltosa tinggi tidak akan menjadi melekit semudah gula-gula yang dihasilkan dengan sirap glukosa standard.



Penyediaan 



Sebelum penukaran kanji kepada glukosa boleh mula, kanji mesti dipisahkan daripada bahan tumbuhan. Ini termasuk menghapuskan serat dan protein (yang boleh berharga oleh-produk, contohnya gandum atau jagung gluten [1] p.22). Protein menghasilkan perisa dan warna kerana reaksi Maillard , dan serat tidak larut dan perlu dikeluarkan untuk membolehkan kanji untuk menjadi terhidrat. Bahan tumbuhan juga perlu tanah sebagai sebahagian daripada proses ini untuk mendedahkan kanji ke air.



Soaking



Kanji perlu bengkak untuk membolehkan enzim atau asid untuk bertindak ke atasnya. Apabila bijirin digunakan, sulfur dioksida ditambah untuk mencegah kerosakan.



Penggelatinan



Dengan memanaskan tanah, dibersihkan bahan mentah, kanji penggelatinan berlaku: ikatan antara molekul daripada kanji molekul dipecahkan, membenarkan ikatan hidrogen tapak untuk melibatkan lebih banyak air. Ini tak boleh balik larut kanji butir , jadi rantai mula memisahkan ke dalam amorfus bentuk. Ini menyediakan kanji untuk hidrolisis.



Hidrolisis



Sirap glukosa boleh dihasilkan oleh hidrolisis asid , hidrolisis enzim, atau gabungan kedua-dua. Pada masa ini, bagaimanapun, pelbagai pilihan boleh didapati.
Dahulu, sirap glukosa hanya dihasilkan dengan menggabungkan kanji jagung dengan mencairkan asid hidroklorik , dan kemudian memanaskan campuran di bawah tekanan. Pada masa ini, sirap glukosa terutamanya yang dihasilkan oleh pertama menambah enzim α- amilase untuk campuran kanji jagung dan air. α-amilase dirembeskan oleh pelbagai spesies daripada bakteria Bacillus ; enzim adalah terpencil daripada cecair di mana bakteria ditanam. Enzim memecahkan kanji ke dalam oligosakarida , yang kemudiannya dipecahkan kepada molekul glukosa dengan menambah enzim glucoamylase , yang dikenali juga sebagai "γ-amilase". Glucoamylase dirembeskan oleh pelbagai spesies daripada kulat Aspergillus ; enzim adalah terpencil daripada cecair di mana kulat ditanam. Glukosa kemudiannya boleh berubah menjadi fruktosa dengan melepaskan glukosa melalui ruangan yang penuh dengan enzim D-xylose isomerase , satu enzim yang diasingkan daripada sederhana pertumbuhan mana-mana beberapa bakteria.



Penjelasan



Selepas hidrolisis, sirap cair yang boleh diluluskan melalui ruangan untuk membuang kekotoran, memperbaiki warna dan kestabilannya



Penyejatan



Sirap mencairkan glukosa akhirnya sejat di bawah vakum untuk meningkatkan kepekatan pepejal.



Kegunaan 



Kegunaan utama dalam makanan yang disediakan secara komersial adalah sebagai pemekat, pemanis, dan Pelembap (bahan yang mengekalkan kelembapan dan dengan itu mengekalkan kesegaran makanan itu). [8] sirap glukosa juga digunakan secara meluas dalam pembuatan pelbagai produk gula-gula.
Di Amerika Syarikat, tebu kuota menaikkan harga gula, [9] oleh itu, dalam negara dihasilkan sirap jagung dan tinggi fruktosa sirap jagung (HFCS) adalah alternatif yang lebih murah yang sering digunakan dalam makanan diproses dan besar-besaran buatan Amerika , gula-gula, minuman ringan dan minuman buah-buahan untuk membantu kos kawalan. [8]
Sirap glukosa adalah pemanis jagung utama di Amerika Syarikat sebelum penggunaan berkembang pengeluaran HFCS. HFCS adalah variasi di mana enzim yang lain digunakan untuk menukar beberapa glukosa ke fruktosa. Sirap terhasil lebih manis dan lebih larut. Sirap jagung juga boleh didapati sebagai produk runcit.


Apa pun Liquid Glukosa merupakan antara bahan asas yang penting dalam membuat Fondant !
chef obie memang suka sangat dengan Pembuatan Fondant  & Gumpaste !




Kredit : wikipedia & gambar courtesy google



Terima Kasih

Membuka Perniagaan Pembekal Bahan Bakeri




ANDA INGIN MEMULAKAN 

Perniagaan Pembekal Bahan Bakeri?

Tetapi TIADA pengalaman TIADA ilmu ?

Assalammualaikum wbt .

Tuan / Puan / Encik / Dato' / Datuk / DatinPihak chef obie merupakan Perunding Profesional-Gastronomi / Perniagaan Berasaskan Makanan.Salah satu program pihak kami rundingkan ialah

PROGRAM PROFESSIONAL ASAS 

MEMBUKA PERNIAGAAN PEMBEKAL 

BAHAN BAKERI

KIT FILE MANUALFee RM3800 

( Promosi kini hanya RM3000 sahaja sah sehingga 1 

Disember 2015 )

Promosi sah sehingga 1 Disember 2015

selepas tamat tarikh promosi , Harga kembali klepada 

Normal.




FILE KIT MANUAL -

Intro-

Permintaan Pengguna-

Cabaran & Halangan-

Ilmu Pengusaha Pembekal Bahan Bakeri-Landskap & Trends

Kepelbagaian

Kosting-

Pemasaran-

Kejuruteraan List Bahan Bakeri-



Rahsia Membuat Tepung- tepung kek Segera

Rahsia Membuat Tepung-tepung Cookies Segera



Pembekal-pembekal Utama Bakeri 

& banyak lagi untuk dijadikan rujukan dan pedoman 

sebagai" Pengusaha Pembekal bahan Bakeri Yang Berjaya

 " *** Rahsia Membuat Tepung Kek Segera & Tepung 

Cookies Segera di BONGKAR!

Ianya Kosting terendah..Pengusaha Pembekal Bahan 

Bakeri 

Perlu Anda Tahu!

Chef sebagai consultant kepada pengilang & pengusaha 

tepung kek tempatan akan berkongsi ilmu... Semuanya 

dalam .. Kit Manual ASAS MEMBUKA PERNIAGAAN 

PEMBEKAL BAHAN BAKERI




Berminat ?


Sila Buat Pembayaran Penuh ke Akaun MBB 

151409098193

atas nama Muhamad Gunawan Jamil

Selepas Membuat Pembayaran 
Sila beri Info melalui perkhidmatan Whatsapp , Direct Hubungi pihak chef di nombor talian dibawah

017 2260719

Pelanggan perlu memberi email yang aktif dan alamat tetap untuk memudahkan Proses penghantaran File Kit

Pembeli akan menerima - 

1 Manual File Kit + CD ROM +PDF soft copy 






Terima Kasih





Amanah & Usaha 
chef obie
Profesional Chef / Trainer / Consultant
MGJ CONSULTANT KUALA LUMPUR
Since 2011


Terima Kasih

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign