Obielicious

KELAS MASAKAN PERNIAGAAN POPULAR + TESTIMONI PELAJAR - Whatsapp 0172260719 / 016 9166010 ( HOT ! ) MENJADI PILIHAN BAKAL PENIAGA & USAHAWAN MAKANAN DI MALAYSIA , SINGAPORE, HONG KONG , MALDIVES , JEPUN , IRAN DAN INDONESIA.

FILE KIT + CD ROM PELBAGAI PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN serta TESTIMONI PELANGGAN .

( hot ! ) DEMO MASAKAN,PENULIS JEMPUTAN, PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK

Tempahan Katering Untuk Pelbagai Majlis / Pejabat & sebagainya - SKY CHE Katering Kuala Lumpur Hubungi Segera chef obie 017 2260719 , Puan Khurzaidah 019 6460409 Call @ whatsapp

bE mY Heartbeat..!

Isnin, 27 Ogos 2018

Jom Nasi Lemak Sihat !


Salam Isnin,

Semoga apa yang anda buat hari ini dipermudahkan juga dikuatkan diri anda lebih lagi untuk menghadapi sebarang ujian ,Kepada anda yang akan mengikuti kelas-kelas masakan perniagaan chef obie dalam penghujung Bulan Ogos , chef mengingatkan kelas akan bermula pada pukul 11 pagi, hanya bawa apron dan alat tulis sahaja...ingat bersedia mental, sebab semuanya hands on...from scratch, learning terus praktice memasak & penyediaan yang standard utk perniagaan. Good Luck gais !

Tercari resepi Nasi Lemak yang sihat...scroll dibawah ni yea..


RESEPI NASI LEMAK PRIMIUM : NASI LEMAK SALMON MEDETOP CHEF OBIE

Terima kasih kerana melayari blog chef obie pagi-pagi ni yang tercari-cari resepi nasi lemak yang mudah , sedap dan dengan cara memasak yang sihat untuk keperluan tubuh badan selain  untuk kelihatan cantik luar dan dalam.Korang memang tak silap langkah jika korang dalam proses perubahan dalam diet pemakanan.Baik tua muda perlukan penjagaan kessihatan tubuh badan dari awal .Mulakanlah sekarang ! 

Chef obie akan kongsikan RESEPI NASI LEMAK SALMON MEDETOP yang mudah , sedap , sihat cantik luar dan dalam ! langkah demi langkah bergambar okay...

Mengapa chef boleh kata dengan menggunakan resepi ini boleh cantikkan luar dan dalam ? Smemstinya dengan penggunaan bahan utama dalam resepi ini MINYAK KELAPA MEDETOP adalah minyak kelapa dara atau lebih dikenali dengan VCO atau Virgin Coconut Oil."

Baiklah chef obie kongsikan info VCO selepas perkongsian RESEPI NASI LEMAK SALMON MEDETOP ini..Selamat Mencuba


Nasi Lemak Salmon Medetop
( 10 orang )

Bahan untuk Nasi 


1 kg Beras ( dicuci bersih )
1 btg Leek / 3 helai daun pandan
1 cawan @ 240ml Sus Rendah lemak 
1/2 cawan Minyak kelapa Medetop
Air secukupnya 
1 sdm garam himalaya @ bukit
1 sdm gula perang

Cara Penyediaan : 





1.Satukan ke semua bahan diatas dlm periuk nasi.


2.Tanak nasi seperti biasa.


Bahan Untuk Sambal Bilis Medetop

150 gm Ikan Bilis 
1/2 cawan Minyak Masak Kelapa Medetop
1 cawan Cili kering kisar ( direbus , buanv biji & cuci bersih )
3 biji bawang besar kisar
3 biji bawang shallot ( kecil ) kisar
1/2 inci halia tua  kisar 
1 ulas bawang putih kisar
1/2 cawan Air Asam Jawa
3 sdm Gula Perang
3 sdm Gula Pasir
1/2 sdm Garam Himalaya @ Bukit
Air secukupnya

Cara Penyediaan 





1.Panaskan minyak kelapa medetop , tumiskan ikan bilis dahulu biar garing seketika masukkan semua bahan kisar, kacau sehingga naik minyak & pastikan menggunakan api yg sederhana.





2.Masukkan air asam jawa , dan air sekiranya perlu.Kemudian perasakn dgn gula perang, gula dan garam himalaya utk maksima rasa sedap dan sihat ! Biar mereneh seketika. Dan siap untuk dihidang bersama nasi lemak medetop.




Bahan Untuk Salmon Grill Medetop


Potongan Ikan Salmon secukupnya
2 sdm Minyak kelapa medetop
1/2 sdm serbuk lada sulah
1/3 sdm lada hitam ketuk
1 sdt garam himalaya @ bukit

Cara Penyediaan




1.Perapkan sebentar 2@3 mnt semua bahan pada ikan salmon.



2.Panaskan pan, panggang ikan salmon dimulai dengan bahagian kulit.guna api panas.


3.Bolak balik kan sisi ikan. Masak dlm masa 3 minit shj.



mmmm....lazatkan..tengok aje dah menyelerakan...korang cuba resepi ini sebagai resepi nasi lemak korang yang sihat !

Dibawah ini chef obie kongsikan info Mengenai VCO

MINYAK KELAPA DARA atau VIRGIN COCONUT OIL VCO

Minyak Kelapa Dara adalah minyak yang dihasilkan dari buah kelapa ‘organik’ yang segar, (bukan dari kopra) dengan kaedah yang tidak melibatkan penggunaan sebarang bahan kimia, suhu yang tinggi, tidak terhidrogen walaupun sebahagian, tidak juga menggunakansebarang bahan pencair (‘solvent’) untuk mendapatkan hasil yang tinggi. Diantara ciri-ciri lain Minyak Kelapa Dara ialah, ia mengandungi lauric acid yang tinggi, sekitar 50-57 % , dan capric acid sekitar 6-7 %. Tidak mengandungi trans fatty acid kerana ia tidak melalui proses penghidrogenan walaupun sebahagian, dan masih mengekalkan kandungan anti oksida asliTidak  melalui proses nyah bau dan nyah warna, dan masih mengekalkan bau aroma dan warna yang asli.

Oleh kerana penghasilannya sebagaimana perlakuan di atas, ia mempunyai jangka hayat yang lama (sekurang-kurangnya 2 tahun) berbanding   jangka       hayat minyak biasa yang cuma menjangkau maksimanya 1 tahun.
Sementara bagi minyak kelapa biasa, semua perlakuan di atas dilakukan untuk menghasilkannya.

Sementara ciri-ciri khusus Minyak Kelapa Dara selain dari ciri-ciri di atas ialah , ia dihasilkan dari buah kelapa asli yang tidak diubahsuai secara genetik, diproses tidak melebihi dari 24 jam selepas dipetik, buah kelapa dipetik dari kebun yang tidak menggunakan bahan baja sebatian, dan tidak juga menggunakan sebarang bahan racun serangga.

Secara saintifiknya Minyak Kelapa Dara terdiri dari sekitar 50 % lauric acid dan 6-7 % capric acid. Kedua-duanya adalah tergolong dalam kategori ‘medium chain fatty acid’ yang mempunyai fungsi kebaikan tambahan untuk membentuk  monolaurin dan monocaprin di dalam tubuh manusia atau haiwan. Monolaurin dan monocaprin adalah monoglycerides yang bersifat   antiviral,   antibakterial
dan antiprotozoal yang digunakan oleh tubuh badan manusia atau haiwan untuk memusnahkan ‘lipid coated’ virus seperti HIV, Herpes, cytomegalovirus,       influenza,

Beberapa   bakteria      pathogen
termasuk listeria monocytogenes dan heliobacter pylori, serta protozoa seperti giardia lamblia. Hasil beberapa kajian juga menunjukkan bahawa  bahawa kedua-duanya juga menunjukkan kesan antimikrobial yang baik. Terbaru telah ditemui akan keupayaan monolaurin membunuh ‘lipid coated DNA dan RNA viruses’ termasuk HIV dan herpes, juga lain-lain mikroorganisma termasuk gram positif bacteria.

Di dalam ‘An Ilsi North America Special Conference’ telah di takrifkan bahawa fatty acid yang terdapat di dalam Minyak Kelapa Dara sebagai ‘Functional Food’ yang membawa maksud bahawa ia adalah makanan yang membekalkan komponen untuk kesihatan mengatasi komponen untuk tenaga. Secara mudah dalam makanan terdapat  beberapa komponen yang bila diambil (dimakan/diminum) oleh manusia ia boleh digunakan oleh tubuh samada untuk membina tenaga, membina sistem daya tahan tubuh atau untuk kesihatan, membina sel-sel tubuh, serta beberapa fungsi minor yang lain. Bagi makanan yang  dikelaskan sebagai  ‘functional food’, jumlah bahagian  atau jumlah komponennya yang  boleh digunakan oleh tubuh untuk kesihatan mengatasi atau lebih banyak daripada jumlah komponen untuk tenaga dan lainnya.




Jom Join Bengkel & Kelas Masakan / Baking PERNIAGAAN Chef Obie
klik Mmmmmmmmaaazing!

#medetop #medetopcookingoil #medetopmalaysia #mmmmmazing #chefobie #bengkelmasakan #minyakkelapa #vco




LULUH - khai bahar
Sudah Puas aku menangis lagi
Kau Hadirkan mendung awan yang kelam
Namun Ku kan tetap bisa betahan
Secebis Kasih yang telah kau beri
Kan Ku simpan dalam memori indah
Tapi Semuanya telah berakhir
Aku Tersungkur menunduk meraung
Dan Tiada siapa bisa merasakan
Oh Sakitnya hati ini
Jika Kau tak mampu memberiku senyum
Usah Kau hadirkan dengan kedukaan
Oh Biarlah hidupku dengan caraku
Secebis Kasih yang telah kau beri
Kan Ku simpan dalam memori indah
Tapi Semuanya telah berakhir
Aku Tersungkur menunduk meraung
Dan Tiada siapa bisa merasakan
Oh Sakitnya hati ini
Jika Kau tak mampu memberiku senyum
Usah Kau hadirkan dengan kedukaan
Oh Biarlah hidupku dengan caraku
Sedia Menghadapi yang akan tiba
Takkan Berundur walau seketika
Aku Terus berjalan mencari sinar baru

Terima Kasih

Candy Coconut : Kita Mampu Hidup Bermewah Tapi Mengabaikan Kebajikan Kedua Ibu Bapa




Salam 

Maaf , menulis malam ni bukan untuk berkongsi resepi atau yang berkaitan dengannya.
Tetapi ia lebih sebagai perkongsian santai dari hati yang tak lah seberapa baik ini.
Mungkin pada anda , tajuk yang chef tulis ini tidaklah menarik mana...,jika ia tidak menarik dan tidak memberi apa-apa keuntungan-
Anda bolehlah scrool atau klik ke informasi yang lain dlm internet ini..
Terima Kasih sekurangnya , anda pasti terbaca posting FB- chefobie untold diatas.

Sekadar ingin menjentik hati-hati 

Yang ada sekarang ini, 
Ia memang berlaku dalam kehidupan harian dalam masyarakat kita hari ini.
Suka atau tidak, 
chef harap setiap dari kita muhasabah diri sebentar ,
Ya, betul anda sibuk dengan kerja, dengan urusan keluarga anda , perniagaan anda , suami anda , isteri anda , anak-anak anda setiap hari...

Cubalah 

Ambil sedikit masa bertanyaakan khabar keadaan mak abah dikampung mahupun di taman, dipondok ke , di pangsapuri ke , apartment ke , kondo ke.., 10 minit sahaja setiap hari untuk permulaan anda memulakan kehidupan anda setiap hari. Jangan anda kata tiada telefon untuk dihubungi. Cuba fikirkan cara bagaimana untuk anda mula berbicara menghilangkan rasa rindu dari orang tua anda disana.Ingatlah Keberkatan hidup anda kalau tidak daripada Doa-doa kedua orang tua, Anda tidak kemana la..walau anda ni doktor , engineer , ada master phd pelbagai lapangan..dari universiti luar negara mahupun tempatan..itu semua tak ada nilai..mungkin dari zahir anda kelihatan hebat..tapi hakikatnya hidup anda tak bahagia , tak mencukupi dalam banyak hal...rezeki anda tiada keberkatan... ingat maksud rezeki itu luas...

( Cubalah berfikir sebentar keadaan ke dua orang tua anda , dah makan ke mereka , ada duit ke untuk mneruskan kehidupan mereka , kesihatan mereka lagi macam mana...Anda sepatutnya bersyukur sekiranya kedua orang tua anda masih hidup dan bernyawa, kerana jika hilang mereka..hilang juga doa-doa mereka dan keeberkatan hidup anda ...juga berkurang )

Sekadar berkongsi rasa, 

kerana apa yang berlaku dihadapan mata chef , mahupun dari yang terdekat mahupun rakan taulan juga kenalan Isu nya sama.. MENGABAIKAN KEBAJIKAN KEDUA IBU BAPANYA , juga.. adik beradik anda yang tidak senasib baik seperti anda.Pasti ada adik-adik anda atau abang atau kakak anda yang sukar kehidupannya.Cubalah ringankan tulang membantu dari segi apa pun,Usah malu jika mereka tidak sehebat anda. Tapi anda yang rasa diri berjaya ini yang patut malu pada Allah ! 
Jangan terlalu lama mendongak ke langit...

Semoga kita semua dijauhkan dari berlaku sedemikian ke atas diri kita..
sedar atau tidak sedar...



Tetiba pulak ada pic candy coconut , actually chef terjumpa candy coconut ni kat restauran mamak di telok panglima garang , chef pun beli dan menikmatinya..sebab ia mengembalikan nostalgia zaman kanak-kanak chef dulu...Ia tiada kena mengena dengan tajuk posting diatas..ia sekadar iklan ringan..dari chef obie , korang kalau jumpa candy ni bolehlah cuba yea..masih lazat seperti dulu !
Maniskanlah senyuman semanis candy coconut...



Be Good To others

Maaf Salah & Silap juga kekurangan tulisan chef malam ni...pendek aje..sebab tak sanggup nak tulis panjang-panjang, kite semua PENDOSA ! Semoga ada sedikit kebaikan dari perkongsia malam ni...have a sweet dreams



#chefobie #tanggungjawabsosialchefobie



Terima Kasih

Ahad, 26 Ogos 2018

Sharing Is Caring : Pengalaman Memandikan Jenazah Pondan

Pengalaman memandikan jenazah pondan-saya lihat air yang mengalir kekuningan keluar dari tubuh jenazah.
Terpanggil dihati saya untuk berkongsi satu pengalaman sepanjang menguruskan jenazah. Mohon ampun dan maaf bukanlah niat untuk mengaibkan sesiapa malah lebih kepada iktibar dan pengajaran buat kita yang masih hidup agar tidak melakukan dosa dan sesuatu yg dilarang ALLAH kerana balasannya ALLAH bayar tunai tika di dunia lagi. Nauzubillah.

Berlaku di sebuah hospital, saya disambut oleh waris arwah iaitu ibunya yang ingin menyampaikan sesuatu kepada saya. Ada sedikit debaran dihati saya namun demi tugas saya perlu laksanakan tanggungjawab ini hingga selesai. Menurut ibu arwah, jenazah anaknya telah menukar jantina dari lelaki kepada perempuan.
In Shaa ALLAH Sebelum saya cerita kisahnya, saya akan bagi sedikit penjelasan, bagaimana menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang telah menjalani pembedahan penukaran jantina, siapa yang patut melaksanakan pengurusan jenazahnya, bagi menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang menukar jantina, jenazah tersebut hendaklah diuruskan mengikut jantina asalnya dan diuruskan oleh warisnya atau pihak berkuasa agama.
Setelah saya bagi keterangan terperinci kepada ibunya, saya terus masuk ke bilik pengurusan jenazah untuk memandikan dan mengkafankan jenazah. Saya dibantu 3 waris jenazah, ibu dan 2 orang abangnya, 3 waris jenazah ini sahaja yang ada, yang lain hampir 30 orang sahabat sahabat jenazah ke semuanya sejenis sepertinya. Sebelum saya mandikan jenazah, seperti biasa saya akan bentangkan kain untuk di kafankan siap-siap supaya mudah kerja saya.
Setelah selesai, saya mengangkat jenazah ke tempat mandi, saya tutup pakai kain kafan dan buka pakaiannya, alhamdulillah putih kulitnya namun perlahan lahan ke seluruhan tubuh badan jenazah mula menghitam, sikit demi sedikit, ibu dan abang arwah mula perasan, ibu arwah tidak dapat berkata apa-apa, seolah-olah sudah tahu apa yang akan terjadi setelah tahun mengenai jentina anaknya itu, mengalir air mata ibu arwah sehingga saya sendiri pun mengalirkan air mata.
Saya memulakan mandi jenazah dengan istinjak
( buang najis ), ketika saya istinjak jenazah itu, najisnya cukup banyak, sehingga saya behenti, kerana saya rasa sudah terlalu lama saya istinjak, tetapi najisnya tidak behenti keluar. Saya terus menyucikan jenazah macam biasa, saya lihat air yang mengalir kekuningan keluar dari tubuh jenazah dan yang lebih menyedihkan keluar dari kemaluannya nanah bercampur darah dan juga ulat.
Selama itu jugalah mulut saya tiada henti memohon doa agar ALLAH SWT meringankan azab arwah dan memudahkan urusan keatas arwah agar dapat saya uruskan sempurna yang mungkin. Perlahan lahan saya memasukkan kapas kedalam kemaluan jenazah dengan tujuan memberhentikan pengaliran darah tadi.
Ibu jenazah yang mulanya nak membantu saya untuk mandikan jenazah anaknya tadi pengsan, kerana melihat kejadian itu. Saya terus mandikan jenazah anaknya, selesai saya mandikan dan wudukan jenazah, saya tutup keseluruhan tubuh jenazah dengan kain kafan sebelum saya jiruskan dengan air sembilan.
Sedikit penerangan, air sembilan ini air yang dicampurkan, air kapor barus, air kayu cendana dan air sintok, air ini untuk mewangikan jenazah.
Setelah selesai saya jirus air sembilan tadi, saya bukak kain kafan tadi, sekali lagi ALLAH tunjuk kekuasaanNYA. Jenazah kelihatan sangat reput, buah dada palsunya mengecut. Selesai saya mandi dan kafankan jenazah tadi, saya jemput kesemua sahabat sahabatnya tadi untuk duduk di depan jenazah, saya mengambil peluang itu untuk memberi sedikit tazkirah dan hampir kesemuanya menangis.
Apa yang menyedihkan saya, tidak sampai beberapa minit jenazah di angkat ke dalam van jenazah, sahabat sahabat jenazah tadi bergelak ketawa di tepi van jenazah itu, tak tahulah saya apa yang di sembangkan. ALLAH HU AKHBAR. Doa saya mudahan ALLAH membuka hidayah agar mereka berubah dan mudahan ALLAH mengampunkan juga dosa saya dan arwah sepanjang proses pengurusan bermula hinggalah selesai.
Sekali lagi saya memohan maaf, bukanlah niat saya untuk mengaibkan sesiapa, malah lebih kepada iktibar dan pengajaran untuk saya sendiri dan kita semua.
Pertukaran jantina dari lelaki kepada perempuan atau sebaliknya, melalui pembedahan, adalah haram di segi syara’ berdasarkan AL-Quran dan dipandukan Hadis.
ALLAH mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian berbanding dengan makhluk yang lain.
Firman ALLAH yang bermaksud :-
” Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk “.
( Surah AT-Tiin ayat 4 )
Daripada Ibnu Abbas R.A. bahawa ( Maksudnya ) :-
” Rasulullah melaknat kaum lelaki yang menyerupai atau berlagak seperti wanita dan kaum wanita yang menyerupai atau berlagak seperti lelaki “.
( Hadis Riwayat AL-Bukhari )
Daripada Abu Hurairah R.A. beliau berkata
( Maksudnya ) :-
” Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki “.
( Hadis Riwayat Abu Daud )
Wahai saudara-saudara seislam ku, ini pengalaman yang saya lalui sendiri. Janji ALLAH itu benar saudara-saudara ku. Ambillah pengajaran dan iktibar daripada pengalaman saya ini. Janganlah kamu ragu-ragu lagi dengan janji ALLAH. Selagi kita masih bernafas, kita masih sempat lagi untuk bertaubat kepadaNYA..
Sumber: Syed Sohleh Syed Jalaluddin
inShare

Terima Kasih

KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAN POPULAR 2018 - Pengambilan Bulan September & Oktober










CHEF OBIE : KELAS / KURSUS / BENGKEL / DEMONSTRASI / MASAKAN PERNIAGAAN DAN BAKING UNTUK AMATEUR DAN PROFESIONAL

Dengan Mewujudkan MGJ Consultant Kuala Lumpur 5 Tahun lalu hingga kini , Alhamdulillah dengan rasa rendah diri chef obie telah melatih dan membentuk pelbagai golongan lapisan masyarakat , bangsa dan usia bermula 9 tahun hingga 77 tahun juga hadir dalam memperkasakan diri dengan ilmu masakan dan baking.


Para pelajar chef obie juga datang dari Seluruh negeri Di Malaysia baik dari Semenanjung , Sabah , Sarawak malah ada juga daripada luar negara seperti Arab Saudi , Jepun, Syiria , Amerika ( usa ) , Brunei Darus Salam , Hong Kong Dan juga Maldive.


Perkhidmatan chef obie dalam mengajar juga diperlukan dalam sektor pendidikan di Universiti Awam mahupun swasta Tempatan. Terima Kasih atas penghargaan dan kepercayaan .


Kerjasama yang baik dengan pihak Korporat , Kementerian dan Badan-badan kerajaan ,  NGO , Badan kebajikan , Persatuan mahupun Perseorangan.


Pihak - pihak media massa dan media eletronik juga memainkan peranan memperkenalkan chef obie kepada umum sejak tahun 2009 sehingga kini , baik pihak surat khabar , majalah-majalah tempatan , online magazine , radio mahupun pihak stesen tv tempatan . Terima kasih kepada anda semua .


Sila Klik link yang dibawah 



Syukur Alhamdulillah , setelah melebihi 5 tahun chef obie menjalankan pelbagai program komuniti , seperti program memasak , membaking bertujuan memperkasakan lagi ilmu masakan perniagaan dalam masyarakat berbilang kaum dan latarbelakang seterusnya dapat membantu mereka menambah pendapatan .Malah Bengkel terbaru ini turut mendapat perharian peserta luar negara seperti dari Negara Jepun , Syiria , Pakistan dan Indonesia .

Selamat Maju Jaya,







Jadual : KELAS MASAKAN DAN BAKING UNTUK PERNIAGAAN BULAN SEPTEMBER & OKTOBER 2018






KELAS WESTERN FOOD ( hot ! 2012 hingga kini )
( Restauran , Foodtruck, Food Court , Kiosk , Gerai , Bazaar , Lunch Box Dan Sebagainya )

YURAN /FEE : RM3000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM2500


Mempelajari Asas Penyediaan Miss En Place Western Food , Teknik Marinated , Teknik Grill , Teknik Deep Fried & etc. Cara Penyimpanan, Penggunaan Bahan-bahan yang betul untuk perniagaan Western Food , Penggunaan Penyukatan & Standard Resepi , Kos Serta Harga Jualan.

21 Menu akan dipelajari tidak termasuk penyediaan asas masakan western yang akan turut dipelajari.

Chicken Chop 3 jenis 
Breaded / Grill / Fried
Lamb Chop
Lamb Rack Primium
Beefsteak
Fish And Chips
Batter Fish Fritters
Western Stock
Garlic Butter Spread
Buat Tepung CRISPY 
Crispy Batter FISH & CHIPS 
Base Water Marinated
Coleslaw
Mash Potato & Gravy
Black Pepper Sauce
Mushroom Sauce
Tartar Sauce
Spaghetti- Aglio alio 
Spaghetti Carbonara 
Wild Mushroom Soup

Antara Testimoni pelajar :

FOODJAM
Bukit Rahman Putra
Sungai Buloh, Selangor






 SAFHYD STEAK HOUSE
Jalan kubur tanah merah,berdekatan masjid ismail petra , Kelantan



SAFHYD STEAK HOUSE

No 48 , Jalan Nova u/5 ,
Subang Bestari 
Shah Alam







MANGROOVE CAFE WESTERN FAMILY
370 , Jalan Tai Shin Jar
Kuching , Sarawak











RETAURAN RONEY
Pusat Perniagaan Adnium
Bandar Bukit Beruntung & Bukit Sentosa



KELAS NASI KUKUS AYAM BEREMPAH 

YURAN /FEE : RM2000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500







Intipati

-Gulai Kukus MEWANGI
( Teknik mempercepatkan penyediaan Nasi Kukus )

- Ayam Goreng Berempah
( Teknik penyediaan ayam supaya cepat Masak , Crunchy & Beraroma )

- Gulai Kari Istimewa Nasi Kukus 

( Rempah ratus dibawa khas dari XXXXXX )
- Sambal Istimewa Nasi Kukus
Merah & Ijo

-Cadangan Harga

-Standard Resepi



Testimoni pelajar :





NASI KUKUS AYAM BEREMPAH DAPUR AISYAH di #wismacentral ...

Penyediaan rapi.. dari central kitchen,aroma menangkap hidung & merebak ke saraf dan terus ke kepala..😜
Belum..diBuka..dah ade yg Menunggu giliran order Nasi Kukusnye....

Thanks ke atas layanan dari Dapur Aisyah di wisma central KL.



***Sambutan luar biasa ke atas Menu NASI KUKUS AYAM BEREMPAH DAPUR AISYAH

Inspirasi untuk terus kekalkan keaslian penyediaan hidangan ini !


Kepada Anda yang berada di Area KLCC , Aveneu K , Jalan Ampang , boleh singgah di Wisma Central untuk menikmati menu Berhantu " NASI KUKUS AYAM BEREMPAH "






Turut menjadi pilihan pelajar kelas  masakan malam chef obie !


#kelasmasakanperniagaan
#kelasnasikukus
#kelasnasiayam3in1
#kelaswesternfood #kelasnasiayampenyet#mgjconsultancy #chefobie

KELAS MASAKAN KATERING PAKEJ 1










YURAN /FEE : RM3000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM2500

Nasi Minyak / Hujan Panas atau

Nasi Beriani atau
Nasi Tomato

Ayam Masak Merah atau Ayam Hijo atau
Ayam Beriani atau
Ayam Rendang Minang

Daging Masak Hitam Manis atau 
Daging Kurma Berkentang atau
Rendang Daging

Kambing Beriani atau
Kambing Kuzi atau
Kari Kambing India Selatan atau 
Kambing Vindaloo

Dalcha Sayur Mahameru

Pajeri Nanas atau 
Pajeri Terung atau 
Pajeri Mentimun


Jelataah Mentah

Intipati :

1.M.E.P Untuk ke semua Menu
2.Standard resepi Untuk Perniagaan Katering ( Buku Standard Resepi )
3.Tips-tips menyediakan hidangan katering untuk 10-1000 pax
4.Pelajar belajar secara hands on 1 to 1
5.Tips membeli bahan mentah dari pembekal dan cara membuat tempahan.


KELAS CHAR KUEY TEOW CKT + KUEY TEOW GORENG KTG ( Hot ! Dari 2015 sehingga kini )
( Bazaar , Foodtruck , Pasar Malam , Gerai Dan Sebagainya )



YURAN /FEE : RM1200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM600

INTIPATI

Membuat Sos Asas CKT.
Penyediaan Asas- Miss En Place CKT & KTG
Penyukatan & Standard CKT & KTG
Penyimpanan.
Penggunaan Standard Resepi.
Kos & Cadangan Harga Jualan



Antara Testimoni Pelajar :





KELAS MEE REBUS JOJOR + GEAR BOX DAN MEE BANDUNG MUAR 



YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700






Intipati


1.Mee Rebus Johor
2.Mee Rebus Tulang "Gear Box" Johor
3.Mee Bandung Muar
INTIPATI
1.Penyediaan Asas Mee Rebus. Mee Rebus Tulang "Gear Box " Dan Mee Bandung Muar
2.Sukatan yang tepat untuk perniagaan
3.Paste Mee Rebus Dan Mee Bandung Yang Standard.
4.Harga Jualan Recommended




KELAS NASI AYAM DARA GOLDEN ROASTED








YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700


Intipati 

Rahsia Penyediaan GOLDEN ROASTED yg sedap dan chatek pada masa yg paling singkat 30 minit 
Cara memotong Ayam Dara Golden Roasted
Penyediaan Nasi Ayam Dara Golden Roasted Marvoulles
Sup Original Golden Roasted
Cara Memasak Nasi Ayam Yang Betul Mengikut Jenis
Cara Membuat Sos Cili Merah Power, Kicap Cair Golden Roasted dan Halia kisar

Kos, Taugeh @ Kailan Dan Cadangan Harga Jualan

"KELAS NASI AYAM 3 in 1 "

NASI AYAM DARA HAINAN , NASI AYAM DARA 

BBQ & NASI AYAM DARA KLASIK  


YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700





                

Bersama Kartunis PETAI & isteri


Intipati 

Asas Penyediaan 3 jenis Nasi Ayam 
Hainan , BBQ Dan Klasik
Sup Original Hainan
Cara Memasak Nasi Ayam Yang Betul Mengikut Jenis
Cara Membuat Sos Cili , Kicap Cair dan Halia kisar
Kos Dan Cadangan Harga Jualan



Kelas Nasi Ayam Penyet


YURAN /FEE : RM2000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500


Intipati 

Asas Penyediaan Nasi Ayam Penyet
Sup Original Autentik
Cara Penyediaan Ayam Penyet Yang Betul 
Cara Membuat Sambal Penyet , Sambal Hijo dan krup krup Rangup
Kos Dan Cadangan Harga Jualan

     




   


KELAS MEMBUAT SOS YONG TAU FOO POPULAR

YURAN /FEE : RM1000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM500



1.Sos Hitam Manis Dan Sos Cili Yong Tau Foo Original 

2.Sup & Stok Yong Tau Foo Original













Intipati kelas:

1.Belajar membuat Sos Hitam Manis Original Yong Tau Foo-

2.Belajar membuat Sos Cili Original Yong Tau Foo -

3.PERCUMA Belajar membuat Sup @ Stok Original Yong Tau Foo-

4. Belajar cara menggunakan Buku Standard Resepi & kelas diadakan secara Hands On

5.Belajar cara penyimpanan dan membuat dalam kuantiti untuk PERNIAGAAN.



MEE KARI DAN AIR LONGAN ALA AH CHENG 




YURAN /FEE : RM2000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500






Intipati 

Asas Penyediaan KUAH MEE KARI CINA 
Asas membuat PASTE MEE KARI CINA UTK PERNIAGAAN
Cara Memasak KARI AYAM KERING Yang Betul
Cara Membuat Cili atau Sambal Cili MEE KARI 
Penyediaan Condiments MEE KARI
Standard RESEPI UNTUK PERNIAGAAN
ASAS MEMBUAT PASTE AIR LONGAN DAN PENYIMPANAN
( Anda juga boleh berniaga extra Jus Buah Longan @ Paste Air Longan )
Kos Dan Cadangan Harga Jualan


KELAS AYAM GUNTING CRISPY ala uncle bob + TEPUNG CRISPY( Hot ! terkini )
( Bazaar , Foodtruck , Pasar Malam , Gerai Dan Sebagainya )



YURAN /FEE : RM2000 

Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500




Intipati :


Membuat TEPUNG CRISPY 
Penyediaan Asas- Miss En Place AYAM GUNTING
Penyukatan & Standard Serbuk Original & Spicy
Penyimpanan.
Penggunaan Standard Resepi
Penyediaan Goreng & Teknik Goreng
Kos & Cadangan Harga Jualan









KELAS NASI LEMAK SOTONG KING + TEPUNG CRISPY( Hot ! terkini )
( Bazaar , Foodtruck ,Food Court , Pasar Malam , Gerai Dan Sebagainya )



YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700



Intipati 

Membuat Nasi Lemak Pandan , Ibu Sambal Tumis ,TEPUNG CRISPY 

Penyediaan Asas- Miss En Place SOTONG KING
Penyukatan & Standard Serbuk Original & Spicy

Penyimpanan.

Penggunaan Standard Resepi

Penyediaan Goreng & Teknik Goreng 

Sotong King Gunting


Kos & Cadangan Harga Jualan

        

 Penggunaan dalam menu di kedai / Medan Selera / Foodtruck

    






KELAS HOKKAIDO CHEESE TART 

YURAN /FEE : RM1500 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1000





Intipati :

Asas Membuat & Penyediaan  Doh Hokkaido Cheese Tart ( Plain )
Asas Membuat & Penyediaan Doh Coklat Hokkaido Cheese Tart 
Asas Membuat Filling Hokkaido Cheese Tart Plain & Coklat
Cara Penyimpanan Doh & Filling
Cara & Teknik Pembakaran
Kos Dan Cadangan Harga Jualan

KELAS MEROTI @ BREAD MAKING
ASAS , TIMUR TENGAH , EROPAH DAN BROADWAY

YURAN /FEE : RM1000 


Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM500



Topic :

Mixing the dough , kneading , rising , dividing , 
shaping the dough , glazing and baking .

Student will learn how to bake :

Rotiboy Mexican Bun
Cheese Bun
Pizza
Hotdog Bun & Cones Bread
* special bread of the day - 
Garlic Herb Bread For Meatball ala SUBWAY Gourmet Sandwich
-Cooking a meatball marinara










KELAS CAKOI & BABY CAKOI
( BAZAAR / BAZAAR RAMADHAN / PASAR MALAM / FESTIVAL / FOODTRUCK DAN SEBAGAINYA )

YURAN /FEE : RM1000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM500





Intipati :

Cara Penyediaan Doh Sehari ( 24 Jam )

Cara Penyediaan Doh 2 Jam

Kos Dan Cadangan Harga Jualan


 Kelas Masakan Churros @ Spanish Doughnut 
With Dipping Dark Chocolate Sauce & Butterscotch Sauce

YURAN /FEE : RM1000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM500



Intipati :

Asas Penyediaan Churros Batter 
Teknik & Tips Penjagaan Churros
Teknik menggunakan Piping & Teknik Menggoreng Dengan Betul 
Cara Menyediakan Dark Choclate Sauce 
Cara Menyediakan Butterscotch Sauce
Kos Dan Cadanagn Harga Jualan



KELAS MASAKAN CINA - SIZZLING DAN CLAYPOT 


YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700



Sizzling & Claypot

Mee / Rice.

Sos Original
Sos Blackpepper
Chinese Curry
Szchuan Soup / Hainan+Hoishin
Ayam / Daging / Udang

Intipati :


1.Asas Penyediaan Mess En Place- 

Sos original Sizzling Dan Claypot
Sos Black Pepper Sizzling Dan Claypot
Chinese Curry Sizzling Dan Claypot
Szchuan Soup / Hainan+Hoishin 
Ayam / Daging / Udang
2.Sukatan ala Carte order
3.Cara menggunakan Sizzling Plate dan Claypot
4.Sukatan Standard dan menggunakan standard resepi





KELAS MASAKAN CINA - RICE , NOODLE & 4 DISHES

YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700

4 Season Dishes-
Chili Crab
Salty Eggs Crab
Kam Heong
Kung Pao

Cantonese Fried Noodles
Yong Chow

Intipati :

1.Asas Penyediaan Mess En Place - YCFR , CFN, CC,CSE,kam heong & Kung Pao 
2.Sukatan ala Carte order
3.Cara menggunakan Wok 
4.Cara menghidang dengan betul ketam hidup ( langkah demi langkah )




5.Sukatan Standard dan menggunakan standard resepi









KELAS @ WORKSHOP MASAKAN ala SHELLOUT 

YURAN /FEE : RM2300 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700


Intipati

Asas Pilihan & Penggunaan Seafood @ Makanan Laut
20 Sos Rencah khas SHELLOUT marvellous Dikongsikan ! Yg pasti Menyelerakan & Menggiurkan Sesiapa Sahaja
Adab & Cara Penyediaan SHELLOUT 
Extra Dressing & Salad SHELLOUT 


Kelas Nasi Lemak Kukus + Ibu Sambal + Sambal Tumis Ikan Bilis + Ayam Goreng Berempah+ Sambal Kerang & Rendang Kerang

YURAN /FEE : RM2000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500


Intipati

Asas Menyediakan Nasi lemak Biasa & Kukus
Penyediaan Ibu Sambal
Penyediaan Sambal Tumis Ikan Bilis
Penyediaan Ayam Goreng Berempah
Penyediaan Sambal Kerang 
Penyediaan Rendang Kerang atau Ayam





KELAS MEMBUAT SATAY & SATAY FROZEN 

YURAN /FEE : RM2200 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500
ntipati

-Ibu Sambal Satay
-Ibu Kuah Kacang Marbeles
-Ayam
-Daging Lembu
-Satay Tulang
-Asas Penggunaan Bahan Satay Terbaik & Sedap 
Penyediaan Kuah kacang marvoulles ,sambal garing dan 
nasi impit
Perapan yang betul
Cara Mencucuk satay
Cara Membakar satay dengan betul & Wangi
Kos Dan Cadangan Harga Jualan
Extra - Satay Tulang Ala Satay Jelebu




  



Pelajar Satay- Daripada Hong Kong ( Rachel Renee Hor )

* Rachel Renee Hor if you see your pix , do not hesitate please contact chef obie because my hp lost & your nombor and your information for certificate also gone after the class . my hotline 0172260719



 







Kelas Kuih Talam 1 & 2

YURAN /FEE : RM1000 


Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM500



PILIHAN 1 

1.Seri Muka Klasik
2.Kole Kacang
3.Kuih Lapis Merah Putih  

atau



PILIHAN 2

1.Bingka Ubi
2.Kuih Bakar Pandan @ Bahulu Kemboja 
3.Talam Keladi 

INTIPATI 

1.Penggunaan Loyang yg sesuia.
2.Sukatan yang tepat
3.Cara potongan untuk jualan dan penggunaan peralatan yang sesuai

4.Harga recommended




Kelas Sup Tulang Mamak + Sup Tulang

 Merah Singapore



YURAN /FEE : RM2000 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1500

INTIPATI

1.Penyediaan Sup TULANG gear yg betul.
2.Penyediaan Rempah
3.Penyediaan Paste.
4.Standard resepi perniagaan.




KELAS MASAKAN ITALI (PASTA) 


YURAN /FEE : RM2300 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700

 Sphagetti Bolognese with Basic Tomato Sauce

Sphagetti Pescatore @ Seafood with Basic Tomato Sauce

 Sphagetti Carbonara with Basic Creamy Sauce


Sphagetti Aglio Alio

Sphagetti Bolognese with Meatball

Sphagetti smoked salmon with Bassil Cream sauce


FREE 

Belajar membuat BEEF & CHICKEN LASAGNA




Intipati Modul-

1.Penyediaan mis en place -Basic Tomato

2.Pemilihan Buah Tomato yang sempurna untuk Masakan Itali

3.Teknik Penyediaan & memasak Yang betul Untuk pelbagai jenis Pasta selain sphagetti- seperti fusilli-spiral , tagteliette &sebagainya.

4.Asas Penyediaan seafood untuk pasta

5.Teknik Pantas memasak pasta

6.Teknik penyediaan , penyimpanan & jangka hayat pasta

7.Cara hidang & garnishing untuk pasta

8.Kosting penyediaan hidangan barat

*cara membuat standard resepi untuk bizz




KELAS MASAKAN KOREA 

YURAN /FEE : RM2300 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700

***Fee Untuk Setiap Jenis Pilihan 1, 2 , 3 , 4 & 5

PILIHAN 1 

Legasi Kimchee @ kimchi


Intipati

1.Asas Membuat Kimchi Asli Korea 
2.Asas Membuat Kimchi jjgae Asli Korea ( Kimchi Stew )
3.Asas membuat Kimchijeon Asli Korea ( Pancake Korea )
4.Asas membuat Kimchiguk Asli Korea ( Kimchi Soup )
5.Asas Membuat Kimchi Bokkeumbap Asli Korea ( Nasi Goreng Kimchi )

PILIHAN 2

Legasi Gimbap @ Kimbap


Intipati

1.Asas Membuat Gimbap Asli Korea.
2.Asas membuat Gimbap Kimchi Asli Korea.
3.Asas Membuat Gimbap Bulgogi Asli Korea ( Daging )
4.Asas Membuat Fusian Gimbap- Calirfornia & French
5.Asas Membuat Gimbap Tuna 
6.Asas Membuat Gimbap Telur
7.Asas membuat Gimbap Sayuran

PILIHAN 3

Legasi Ramyeon @ Ramen ( Mee Segera Korea )
& Korea Noodle Soup @ Guksu


Intipati

1.Asas Penyediaan Ramyeon Kimchi
2.Asas Penyediaan Ramyeon Bulgogi
3.Asas Penyediaan Ramyeon Pedas
4.Asas Penyediaan Ramyeom Sayuran 
5.Asas Penyediaan Ramyeon Telur
6.Asas Penyediaan Guksu

PILIHAN 4

Legasi Korea Fried Chicken @ Dakgangjeong , Korea Soy Garlic Fried Chicken @ Kkapunggi  Dan Korea Fries








Intipati

1.Asas Penyediaan Tepung Rangup  Istimewa Korea
2.Asas Membuat Sos Korea
3.Perbezaan Dakgangjeong ( potongan ayam )
Perbezaan YangnYeom Tongdak ( Isi ayam )
4.Cara Menggoreng dengan betul
5.Cara Membuat Sos Pedas Masam Manis Fried Chicken Dan Korea garlic Fried Chicken
6.Penyediaan Fries Korea Origin & Spicy Seaweed

PILIHAN 5

Legasi Bibimbap



Intipati

1.Asas Penyediaan Bibimbap 
( Nasi Campur Korea Popular )
2.Penyediaan lauk pauk untuk Bibimbap
Seperti sayur-sayuran , daging ,sos dan nasi korea.



Karier chef obie sehingga ke Yeosu , Korea selatan




KELAS MASAKAN "street food" BELANDA 

YURAN /FEE  RM2500 
Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700



*Anda Di Beri Pilihan 1 Bitterballen , 2 Kibbeling , 3 Pofferterjes , 4 Vlammetjes - Setiap pilihan Yuran adalah RM2000

Pilihan 1  " BITTERBALLEN "

Bitterballen with Dutch Mustard Dipping ( Halal )




Salah satu makanan popular di Belanda, 
Dipanggil " Bitterballen" merupakan meatball crispy tradisional belanda yang unik cara pembuatan dan juga rasanya.
Kebiasaan Menggunakan Belgian Beer dalam menghasilkan "Bitterballen",
Chef obie tidak menggunakan Belgian Beer & diganti dengan rasa hampir sama tanpa meninggalkan keaslian rasanya. "Bitterballen ini dimakan bersama pasangan cecahnya iaitu Dutch Mustard Dipping".
-Anda akan belajar langkah demi langkah menyediakan bahan istimewa 
menghasilkan Bitterballen sehingga selesai menggoreng.
-Anda akan diajar menyediakan Dutch Mustrad Dressing secara tradisional.
-Cara peyimpanan untuk perniagaan frozen food.


Pilihan 2 " KIBBELING " 

 Kibbeling with Dutch Tartar Sauce




Merupakan Ikan Pilihan Yang rangup dinikmati bersama pasangannya 
Dutch tartar Sauce
( penggunaaan batter yang unik dan autentik dari segi rasa dan penyediaan membezakan 
Kibbeling berbeza dengan fish & chips dari U.K mahupun Amerika. 

-Anda akan belajar langkah demi langkah menyediakan bahan istimewa 
menghasilkan Kibbeling sehingga selesai menggoreng.
-Anda akan diajar menyediakan Dutch Tartar Sauce secara tradisional.
-Cara peyimpanan untuk perniagaan frozen food.



Pilihan 3 " POFFERTJES " 




Merupakan Pancake yang lebih comel berbanding pancake yang sedia ada.
Juga dikenali dengan panggilan poffertjes small dutch fluffy pancake
amat istimewa ia lebih manis berbanding pancake biasa serta dinikmati bersama
jam belanda homemade , taburan aising sugar mahupun snow powder

-Anda akan belajar langkah demi langkah menyediakan bahan istimewa 
menghasilkan Poffertjes sehingga selesai menggoreng.
-Anda akan diajar menyediakan Jam secara tradisional.
-Cara peyimpanan untuk perniagaan frozen food.



Pilihan 4  " VLAMMETJES " 





Merupakan Kombinasi meatball belanda popular dalam portion yang comel.
Meatball yang agak pedas terselit dalam hidangan "Vlammetjes yang popular ini "
Dinikmati bersama 3 jenis Sauce Cili Dutch dan Dressing Dutch.

Anda akan belajar langkah demi langkah menyediakan bahan istimewa 
menghasilkan Set Vlammetjes sehingga selesai menggoreng.
-Anda akan diajar menyediakan Sauce dan Dressing Dutch.
-Cara peyimpanan untuk perniagaan frozen food.




Karier chef obie bermula di Belanda - Holland


ANEKA LAUK PAUK & BAKING 


Kelas Aneka Lauk Pauk Pilihan 1
Fee / Yuran  RM800


-Kambing Masak Kuzi atau Kari Kambing 


-Ayam Masak Buryani atau Ayam Masak Merah



-Pajeri Nanas Pengantin atau Acar Jelaataah Mentah Pengantin

Kelas Aneka Lauk Pauk Pilihan 2


Fee / Yuran  RM800




-Rendang Tok ( daging ) atau Sup Daging Utara



-Ayam Masak Tomato atau Ayam Masak Kalio 



-Fried Butter Prawn atau Udang Masak Mentega Basah

Kelas Aneka Lauk Pauk 3 


Fee / Yuran  RM800



Ketam Masak Kam Heong atau Ketam Masak Telur Asin



-Kerabu Taugeh dan Kerang atau Sayur Kailan Ikan Masin



-Ikan Siakap Kukus Asam Boi atau Ikan Siakap Kukus Chinese Style

Kelas Aneka Lauk Pauk 4 
(Fee / Yuran  RM800



-Ikan Kembung Masak 3 Rasa atau Ikan Kembung Masak Masam Manis


-Udang Goreng Tepung atau Udang Masak Sambal Petai


-Ayam Goreng Kunyit atau Fried Chicken Wings Thai Style 

Kelas Aneka Lauk Pauk 5 
(Fee / Yuran  RM800



- Asam Pedas Ikan Pari Johor atau Asam Pedas Tetel Melaka





-Ikan Masin Masak Lemak Cili Api Nanas atau Pucuk Ubi Masak lemak Tempoyak

-Aneka kerabu 4 jenis

Kelas Aneka Mee 1 ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Mee Rebus Johor with condiments atau Mee Bandung Muar

Kelas Aneka Mee 2 ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Bee Hoon Soto with Condiments atau Bee Hoon Sup Utara

Kelas Aneka Mee 3 ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Laksa Penang with condiment atau Laksa Johor with condiments

Kelas Aneka Mee 4 ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Laksa Sarawak with Condiments

***Kelas Arab - Nasi Mandy ( Bussines / Surirumah ) RM2000


Kelas Arab - Nasi Bukhara ( Bussines / Surirumah ) RM2000



Kelas Arab - Nasi Kabul Afganistan ( Bussines / Surirumah ) RM2000

Kelas Aneka Puding Hotel ( Bussines ) RM1700

Kelas Chilled Cheesecake ( Bussines ) RM2000

-Manggo Cheesecake atau Oreo Nutella Cheesecake
- Decoration Brandy Snap atau Tuille
- Coklat Deco untuk kek

Kelas Aneka Brownies ( Bussines ) RM1700

Kelas Deko Kek ( Korea Flower / Butterwreath floral ) RM1700

Kelas Aneka Muffin ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Kelas Aneka Cupcake ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Kelas Deko Kek Fondant & Gumpaste ( Bussines / Surirumah ) RM2000

Kelas Deko Kek Fondant ( Bussines / Surirumah ) -Birthday Theme RM2000



Kelas Aneka Coklat ( Bussines / Surirumah ) RM1700

Kelas Deko Kek Coklat - Coklat 3D ( Bussines / Surirumah ) RM2000



 KELAS DEKORASI KEK FONDANT 


TEMA BABY 


BOY/GIRL 

YURAN /FEE : RM2300 


Pesara / Ibu Tunggal / Penjaga memiliki Anak OKU : RM1700



Intipati

Asas Membuat Fondant Homemade( Resepi )

Gumpaste ( Resepi diberi )

Teknik Asas membentuk figurine 3D

Teknik Penggnaan Warna Gel / Dry Pada Fondant & Gumpaste

Teknik Cutter & Scrapper

Scratch

Teknik Membalut kek / dummy dengan Fondant 

Membuat figurine baby boy & girl

Membuat figurine Teddy Bear

Membuat Figurine Toys

Membuat Carpet

Membuat lekukan Corak

Membuat dan Melukis Mata Baby

Teknik Brush Powder pada figurine 
    
Tips penggunaan & Penyimpanan.








Tenaga Pengajar :

Chef Obie



"The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched - they must be felt with the heart."

Tenaga Pengajar Profesional : Chef Obie ( Chef Profesional & Selebriti )

Lokasi : Merdeka Villa ,
Jalan Merdeka , Ampang

Landmark : Spectrum Mall
Berdekatan - LRT Cahaya , LRT Ampang ( 10-15 minit dari KLCC )

INFO PENGINAPAN BERDEKATAN BAGI PELAJAR DARI LUAR KL :

 

Hotel D'Olive

AlamatA-7-G & A-8-G Merdeka Place, Jalan Merdeka, 68000 Ampang Jaya, Selangor, Malaysia
Isnin hingga khamis : RM89.00
Jumaat hingga Ahad : RM99.00



Tarikh Kelas : Sepanjang Bulan SEPTEMBER & OKTOBER 2018
Pelajar Boleh memilih tarikh dan hari untuk kelas diadakan
Di Antara Isnin hingga Khamis
Sabtu atau Ahad
( Jumaat Kelas Tiada Diadakan )



Masa : Setiap jenis kelas akan bermula pada pukul 11 pagi

Kelas : Hands On ( Sepenuhnya pelajar akan membuat sendiri memasak secara praktikal atas seliaan dan tunjuk ajar daripada chef  )

Keperluan : Pelajar hanya perlu membawa alat tulis dan apron sahaja

Pelajar akan menerima 1 x Sijil ( no.siri )


Hubungi : 60172260719 chef obie


Perhatian :

Pelajar Yang berminat 
Wajib memilih sendiri tarikh dan hari untuk kelas diadakan.

Pelajar Wajib  Membuat Pembayaran DEPOSIT 70% daripada Jumlah Penuh Yuran
ke salah satu akaun pilihan 

i- CIMB 7619121286

ii- MAYBANK 151409098193

iii- BSN 14005-41-00008021-7

atas nama 
Muhamad Gunawan Jamil

ATAU

Ke Akaun Syarikat MGJ CONSULTANCY

Bank Islam No akaun 12122010028739



Kemudian
Bukti Pembayaran Perlu Disimpan
Dan whatsapp Infonya ke 



01722620719

p/s Anda wajib hubungi pihak chef obie di talian 

0172260719 sama ada melalui whatsapp atau call

Baki Yuran 30% Perlu diselesaikan Pada Hari kelas diadakan







***PILIHAN UNTUK ANDA YANG TIDAK BERKESEMPATAN MENGIKUTI KURSUS YANG DIANJURKAN PIHAK CHEF OBIE- 

BOLEH DAPATKAN FILE KIT + CD ROM PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN

SILA KLIK PADA LINK YANG DIBERI DIBAWAH INI :

ANDA BOSS KEPADA PERNIAGAAN 

BERASASKAN MAKANAN



CHEF OBIE : KELAS / KURSUS / BENGKEL / DEMONSTRASI / MASAKAN PERNIAGAAN DAN BAKING UNTUK AMATEUR DAN PROFESIONAL

Dengan Mewujudkan MGJ Consultant Kuala Lumpur 5 Tahun lalu hingga kini , Alhamdulillah dengan rasa rendah diri chef obie telah melatih dan membentuk pelbagai golongan lapisan masyarakat , bangsa dan usia bermula 9 tahun hingga 77 tahun juga hadir dalam memperkasakan diri dengan ilmu masakan dan baking.


Para pelajar chef obie juga datang dari Seluruh negeri Di Malaysia baik dari Semenanjung , Sabah , Sarawak malah ada juga daripada luar negara seperti Arab Saudi , Jepun, Syiria , Amerika ( usa ) , Brunei Darus Salam , Hong Kong Dan juga Maldive.


Perkhidmatan chef obie dalam mengajar juga diperlukan dalam sektor pendidikan di Universiti Awam mahupun swasta Tempatan. Terima Kasih atas penghargaan dan kepercayaan .


Kerjasama yang baik dengan pihak Korporat , Kementerian dan Badan-badan kerajaan ,  NGO , Badan kebajikan , Persatuan mahupun Perseorangan.


Pihak - pihak media massa dan media eletronik juga memainkan peranan memperkenalkan chef obie kepada umum sejak tahun 2009 sehingga kini , baik pihak surat khabar , majalah-majalah tempatan , online magazine , radio mahupun pihak stesen tv tempatan . Terima kasih kepada anda semua .




Sebarang Pertanyaan & Perkhidmatan Hubungi 

Hotline : 017 2260719
chef obie
Ampang . Kuala Lumpur . Malaysia

email : gunawan.jamil@gmail.com

PLEASE FOLLOW


IG : chef_obie_official 

Group Masakan : smallplate cooking group SCG ( whatsapp group )




Chef Obie









"The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched - they must be felt with the heart."

PILIHAN UNTUK ANDA YANG TIDAK BERKESEMPATAN MENGIKUTI KURSUS YANG DIANJURKAN PIHAK CHEF OBIE- 

BOLEH DAPATKAN FILE KIT + CD ROM PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN

SILA KLIK PADA LINK YANG DIBERI DIBAWAH INI :

ANDA BOSS KEPADA PERNIAGAAN 

BERASASKAN MAKANAN


Terima Kasih

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign