CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Rabu, 18 Oktober 2017

Resepi Cupcake Pilihan Netizen : ALMOND MOCCA CUPCAKE

Resepi Cupcake Pilihan Netizen : ALMOND MOCCA CUPCAKE 



chef obie memasak menggunakan minyak kelapa medetop !



Masih belum terlambat chef obie mengucapkan HAPPY DEEPAVALI kepada yang beragama hindu.
Alhamdulillah hari ini chef dapat juga menyelesaikan beberapa dateline dengan sempurna walau kata orang hari inikan cuti, Tapi tidak pada mereka yang ada komitmen tidak menentu dan sibuknya tidak dijangka.Syukur kepada Allah swt merupakan sebaik-baik PERANCANG dan pemberi rezeki.

Terima kasih kepada anda yang menggunakan perkhidmatan katering SKY CHEF CATERING KUALA LUMPUR , juga anda yang mendapatkan ebook keluaran SWEETMEDIA nukilan chef obie juga yang menggunakan khidmat perundingan profesional dalam set up Restauran, foodtruck , kedai bahan bakeri , foodcourt , gerai dan yang berkaitan daripada MGJ CONSULTANCY KUALA LUMPUR .Perkhidmatan profesional daripada chef obie telah mendapat sokongan ramai semenjak 2010 hingga kini.

Berbalik kepada tajuk diatas pasti ramai yang tahu dan pandai makan cupcake,tapi tak ramai juga yang tahu apa itu cupcake , cupcake tu muffin ke? muffin tu cupcake ke ? chef ingin berkongsi sedikit info berkaitan cupcake dan muffin.

Cupcake 

Kek yang dibakar dalam bekas cawan kertas dan mempunyai pasangan buttercream, frosting dan sebgainya yang sesuai.Yang jelas ia lebih menarik dan manis.Juga mesti berpasangan dengan hiasan buttercream,frosting , ganach'e atau kombinasi cream dan ganach'e dan sebagainya yang penting ada pasangannya diatas permukaan cupcake.

Muffin 

Kek kecil yang berasal dari UK , bezanya dari segi rasa kurang manis , kek mesti merekah dipermukaan dan tiada hiasan buttercream atau apa sahaja diatasnya -
Perlu diIngat TIADA pasangan diatas permukaannya seperti cupcake.jelas tak?mudah untuk anda bezakan cupcake dengan muffin.Cuma kebanyakan dalam pasaran tidak menghasilkan muffin yang sebenar atas sebab costing dan permintaan masyarakat tempatan yang suka benda yang cantik, jadi terhasilah sponge cake pelbagai perisa dan perasa sebagai muffin.

Jelaskan, mudah aje nak bezakan cupcake dengan muffin,Jom kita buat cupcake yang mudah dan sedap " ALMOND MOCCA CUPCAKE "




Bahan

240 gm Mentega Unsulted Butter
210 gm Gula
5 biji Telur saiz A atau B ( simpan peti sejuk semalaman sebelum digunakan )
200 gm Tepung Gandum ( ditapis )
3 sdm Tepung Jagung ( ditapis )
1 sdt Serbuk Penaik atau Baking powder ( ditapis )
1 sdt Vanilla essence /  Vanilla Flavour
1 biji parutan kulit lemon
1 sdm Nescafe+ 1 sdm air panas ( kacau mesra )
4 sudu besar Tepung Susu Krim
80gm Hirisan Badam ( dibakar dahulu sebelum digunakan )
Garam Secubit



Cara Penyediaan :



1.Sila Pastikan bahan kering seperti – Tepung gandum ,Tepung jagung dan serbuk penaik ditapis atau ayak bersama.Sila tapis 3 kali untuk mendapatkan hasil yang sempurna.

2.Pukul mentega bersama garam dan gula sehingga lembut adunan dan berubah warna.

3.Masukkan telur sebiji demi sebiji dengan kelajuan pukulan sederhana , jangan lupa vanilla essence dan bancuhan nescafe ( 1sdm air panas ) teruskan pukulan sehingga kembang .

4.Perlahankan pukulan, masukkan bahan kering yang telah ditapis dan hirisan Almond sehingga selesai, pastikan mesra dengan adunan, hentikan pukulan.

5.Masukkan Adunan ke dalam plastik piping bag bagi memudahkan anda paip aduna ke dalam acuan kertas cupcake. * Pastikan paras adunan dalam kertas cupcake melepasi setengah bahagian kertas cupcake- Anda disarankan menimbang adunan yang diletak dalam kertas cupcake supaya standard ketinggian dan berat cupcake apabila selesai dibakar.

6.Panaskan oven anda terlebih dahulu , 10 minit sebelum membakar. Set kan suhu 180’c bakar selama 25 minit atau sehingga masak *Setiap oven dirumah adalah tidak sama suhu kepanasan. Sebaiknya anda kurangkan suhu kepada 170”c


Sebagai Pasangan Almond Mocca Cupcake sesuai untuk semua jenis buttercream , topping mahupun frosting , mahupun ganache sahaja ( Anda boleh variasikan dengan meletak hiasan atau bahan pewarna atau perasa )




ANDA INGINKAN lebih RESEPI-RESEPI yang CONFIRM MENJADI?



Sila dapatkan ebook-ebook SWEETMEDIA nukilan chef obie yang telah mendapat sambutan netizen sejak 2012 hingga kini sila klik link dibawah ini


Jangan terlepas peluang untuk Join BENGKEL SENI MASAKAN CHEF OBIE , bermula bulan September , Oktober , November dan Disember 2017 untuk keterangan lanjut boleh hubungi

+0169166010 Nesa 
+0172260719 chef obie



Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign