CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Khamis, 14 Ogos 2014

Masakan Filipina





Masakan Filipina terdiri dari makanan, kaedah persediaan dan adat memakan yang ditemui di Filipina. Gaya masakan dan makanan berkaitan dengannya telah berkembang melalui beberapa kurun dari asal-usul Melayu-Polinesia ke suatu masakan campuran dengan banyak pengaruh Hispanik, Cina, Amerika dan Asia lain disesuaikan pada ramuan tempatan dan selera tempatan.
Orang Filipina secara tradisionalnya memiliki tiga waktu makan utama sehari - agahan atau almusal (sarapan pagi), tanghalían (makan tengah hari), dan hapunan (makan malam) ditambah minum petang digelar meriénda(suatu lagi kelainan adalah minandál atau minindál). Hidangan menganjur dari yang sangat ringkas, seperti hidangan nasi dan ikan masin goreng, ke paella dan cocidos yang lebih berhias direka untuk pesta.
Hidangan masyhur termasuk lechón (khinzir panggang keseluruhan), longganisa (sosej Filipina), tapa (daging lembu dirawat), torta (telur dadar), adobo (ayam dan/atau khinzir golek dalam bawang putih, kicap, dan cuka atau dimasak hingga kering), kaldereta (kambing dalam rebusan tomato), mechado (daging lembu atau khinzir dalam sos tomato), pochero (daging lembu dalam pisang dan sos tomato), afritada (daging khinzir atau lembu direneh dalam sos tomato dengan sayuran), kare-kare (ekor lembu dan sayuran dimasak dalam kuah kacang), crispy pata (kaki khinzir goreng celur), hamonado (daging khinzir dimaniskan dalam sos nanas), sinigang (daging khinzir, ikan, atau udang dalam rebusan asam jawa), pancit (mi goreng kilas), dan lumpia (popia segar atau goreng).


Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign