Obielicious

BENGKEL SENI MASAKAN PERNIAGAAN BERSAMA CHEF OBIE - Whatsapp 0172260719 / 016 9166010 ( HOT ! ) KELAS MASAKAN DAN BAKING PERSENDIRIAN + TESTIMONI PELAJAR ( HOT !)

FILE KIT + CD ROM PELBAGAI PERNIAGAAN BERASASKAN MAKANAN serta TESTIMONI PELANGGAN .

( hot ! ) 24 EBOOK MASAKAN , KEK ,PASTRI DAN BAKERI CHEF OBIE UNTUK MALAYSIA , SINGAPURA , NEGARA BRUNEI DARUSSALAM & INDONESIA SILA WHATSAPP SEGERA 0172260719 FREE 3 EBOOK ( Harga dlm Ringgit Malaysia )
( hot ! ) PENULIS JEMPUTAN MAJALAH MASAKAN TEMPATAN & PHOTOSHOOT UNTUK MAJALAH & MEDIA MASSA / ELETRONIK

Tempahan Katering Untuk Pelbagai Majlis / Pejabat & sebagainya - SKY CHEF & KHUZRASA Katering Kuala Lumpur Hubungi Segera chef obie 017 2260719 , Puan Khurzaidah 019 6460409 Call @ whatsapp

bE mY Heartbeat..!

Rabu, 27 April 2016

Resepi Untuk Berniaga : Otak-otak Johor


Resepi otak –otak Johor paling 

sedap!

Resepi asli original bukan cap ayam bukan cap cangkul!gurau aje..heee
Jangan segan-segan menggunakan resepi bie ni...
kite enjoy!


Bahan


1 ekor @ 1.2 kg Ikan Parang
1 ½ biji Kelapa Parut
2 inci Halia
2 inci Lengkuas
1 sudu kecil Jintan Putih
2 sudu kecil Jintan Manis
4 @ 5 batang Serai
1 sudu kecil Serbuk Lada Putih
3 @ 4 batang Cili Merah
1 sudu kecil Serbuk kunyit
Secukup rasa Garam 
Sedikit Pucuk kelapa / Nipah ( daun buat ketupat pun boleh )


Cara Membuat

1.Ikan parang tu dibuang kepala dan ekornya dan potong sebelah menyebelah antara tulang belakangnya.Lepas tu kikis isinye dengan pisau seberapa yang korang dapat.Cara tradisi selepas dapat isi ikan parang ni, isinya digiling terlebih dahulu atau ditumbuk dengan batu lesung kemudian masukkan dalam bekas Tupperware atau ape-ape aje bekas yang korang ade kat dapur tu, yang penting bersih suci!.

2.Bawang merah , Bawang putih Jintan Putih , jintan manis , halia , lengkuas , lada putih , garam , cili merah , serai yang telah dikerat nipis- nipis semuanya lepas tu digiling halus-halus hingga bersatu semua bahan. Sekarang tak ade giling kat rumah jadi korang guna aje lah blender ..senang aje blend kesemua bahan hingga sebati .

3.lepas tu masukkan bahan blender tadi ke dalam bekas berisi ikan parang tadi bersama serbuk kunyit.Juga kelapa parut.

4.Perlu dingat ni hal kelapa parut pulak, kalau pi kedai beli kelapa parut, minta tukang parut kelapa parut halus-halus nak isinya yang putih aje, tak nak sampai kulit arinye diparut.Kalau kelapa parut yang sedia ade kat dalam peti ais korang tu kalau boleh blender kering dahulu kasi ia halus sikit... senang aje kan arahan chef obie ni…

5.Selepas tu korang Cuma perlu ramas iisi ikan parang tu dengan rempah – rempah dan kelapa parut hingga cukup sebati dan dalam masa yang sama korang taburkan garam sehingga cukup rase, kalau korang suke guna serbuk perase..boleh lah letak siki.Cara tradisi tak ade guna perase..

6.Haa ni die, ambil pucuk kelapa atau nipah dipotong 8 inci panjang dan masukkan otak-otak itu 1 sudu besar ke dalam daun itu dan tangkupkan dengan sehelai lagi daun lalu disemat hujung pangkalnye dengan lidi. Buatlah hingga selesai semuanya.

7.Setelah siap barulah boleh dibakar diatas bara api seperti orang membakar satay!Bile Nampak daun otak-otak tu layu hendak gareng..bolehlah diangkat..
Yea..yea…dah pandai buat otak-otak..



Selamat mencube resepi yang asli ni peace yo!
jangan lupa dapatkan ebook-ebook terbaru 

Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign