CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Khamis, 5 September 2013

Apa Itu Superfood?


Superfood adalah istilah yang digunakan untuk jenis-jenis makanan atau tumbuhan yang mengandungi khasiat nutrien yang tinggi yang memberi faedah kepada kesihatan manusia. Ia juga mempunyai sifat sebagai anti-oksida dan juga anti-bakteria. Antara yang boleh dianggap sebagai superfood ialah seperti di bawah:


1.Buah-buahan beri (blueberry, resberry dll), buah delima, koko , mangga , betik , pisang dan banyak lagi.
2.Tumbuhan herba seperti halia, bawang putih, kunyit, ginseng, tongkat ali, lidah buaya, serai, pandan.
3.Sayuran seperti spirulina, chlorella, rumpai laut (sea weed), klorofil
4.Makanan yang mengandungi omega-3 sama ada dari tumbuhan seperti flax seed atau bijan atau haiwan seperti ikan salmon dan ikan keli
5.Rempah-ratus seperti jintan, kulit kayu manis, daun kari, daun selasih atau basil , Lada hitam dan sebagainya lagi
produk dari haiwan seperti madu lebah
6.Daging yang kaya dengan protein Ayam , ayam turkey , juga daging lembu sihat.




"Sebenarnya ada terlalu banyak jenis makanan yang boleh di anggap sebagai superfood. Apa yang disenaraikan di sini hanya sebahagian sahaja,
Chef obie harap para pelajar atau anda semua dapat mengaplikasikan dan menjadikan ia sebagai sebahagian besar dari pemakanan seharian .
Insyaallah anda dijauhkan dari penyakit."



Gambarajah contoh makanan superfood untuk pesakit deabetis

Berikut ini antara makanan yang dianjurkan oleh Tonia Reinhard, seorang pakar nutrisi/ pemakanan dan penulis dari Superfoods, serta Joel Fuhrman, M.D., penulis dari Super Immunity.

Ikan berminyak misalnya salmon, tuna dan trout itu banyak mengandungi selenium dan omega 3-lelemak acids (jenis lemak baik yang mengurangi peradangan, melancarkan saluran pernafasan, dan melindungi paru-paru dengan cara meningkatkan aktiviti dari cell-cell darah putih yang memakan bakteria). “Ikan berminyak itu memiliki efek-efek immune yang ampuh dan begitu penting untuk membuat struktur-struktur dan antibodie bagi sistem immune,”

Bawang mengandungi berbagai antioxida flavonoid misalnya quercetin, allicin dan anthocyanins, yang memiliki efek-efek anti-peradangan yang memerangi jangkitan dan bakteria, kata Fuhrman.

Cendawan secara rutin akan merangsang sistem immune dengan cara meningkatkan produksi dan aktiviti dari cell-cell darah putih, yang membantu memerangi infeksi atu jangkitan.

Yogurt. “Yogurt, terutama Greek yogurt, mengandung probiotics, yaitu bakteria baik yang menjaga populasi pathogen agar tetap rendah,” kata Reinhard.

Telur. “mengandungi protein yang berkualiti tinggi,
Kacang Hijau adalah sumber karbohidrat paling banyak vitamin dan mineral, Kaya akan zinc, meningkatkan produk dan agresitiviti dari cell-cell darah putih dalam memerangi infeksi/ jangkitan.

Sayuran hijau. banyak mengandungi vitamin yang melindungi saluran darah, mengurangi peradangan dan meneutralkan oxidative stress, .

Berries itu rendah dalam gula dan tinggi dalam gizi serta antioxida, yang mengurangi peradangan, mencegah kerusakan DNA, melawan tumor angiogenesis dan merangsang enzim-enzim antioxida dari tubuh.
Kekacang Dengan level lemak sehat yang tinggi,Kacang-kacangan itu juga tinggi dalam protein dan mineral misalnya zinc, selenium dan magnesium, yang membantu memerangi infeksi/ jangkitan.



Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign