CHEF OBIE & MGJ CONSULTANCY

CHEF OBIE & TEAM MGJ CONSULTANCY AKTIF MENGADAKAN KELAS / KURSUS MASAKAN PERNIAGAAAN DAN KOMERSIL POPULAR BERTESTIMONI SEJAK 2012 HINGGA KINI.
DI AMPANG , SELANGOR DAN DI BANGSAR KUALA LUMPUR.

MENJADI PILIHAN WARGA TEMPATAN , WARGA ANTARABANGSA DAN JABATAN KERAJAAN

MENJADI JURUCAKAP PELBAGAI PRODUK , PERUNDING F&B , PERUNDING MAKANAN , FOODSTYLIST , PENULIS JEMPUTAN / PHOTOSHOOT UNTUK MEDIA MASSA DAN ELETRONIK ,PERUNDING PENJUALAN HOTEL DAN RESORT JUGA PERUNDING HARTANAH DI MALAYSIA

HUBUNGI MGJ CONSULTANCY

017 2260719

017 2260719

017 2260719

email : mgjconsultancyfile@gmail.com & gunawan.jamil@gmail.com

obieber

Rabu, 28 Disember 2016

Resepi Ayam Goreng Rangup @ Crunchy


Masa chef obie muda remaja..Bersama staff MB dari Tampoi dan Taman Cendana Pasir Gudang


Bersama staff MB Taman Cendana


Gambar kiri - Bie ,Restaurant manager- Puan Zuraidah & Boss Mr Lee , mase tu supervisor name die encik azri, manager asal name die encik nizam..ingatan bie masih kuat juge rupenye heeee... maaf yea gambar dulu ni bukan mcm dlm smartphone sekarang ni, gambar menggunakan kemera canon dan berkodak filem lagi!

mmmm saje mengimbas kembali nostalgia dulu heee, bukan ape apebile makan di marrybrown fast food restaurant pasti secare tak sengaje akan teringat waktu mude remaje dulu- bie pernah bekerja dan menimbe pengalaman di fast food restaurant ni sebagai krew aje- merangkap kitchen krew , floor krew dan counter...waktu tu sementara menunggu keputusan SPM 1998.ahaks... kire dalam gambar tu chef obie - Lokasi Marrybrown tu kat Taman Cendana Pasir Gudang.Boss bie mase tu nama die Mr Lee, adik beradik name same..merupakan tauke marrybrown cawangan taman cendane dan pasaraya Maslee...memang baik la sesangat boss bie mase tu...

manakale gambar dibawah ni,kelmarin bie singgah
di pudu sentral- Marrybrown Fast Food Restaurant


Istimewanya menu marrybrown dari dulu sampai sekarang ...
" Nasi Marrybrown " macam nasi lemak- ayam pilihan ( Hot Touch @ Original ), sambal tumis , acar dan Pappadom...
tapi kelmarin bie tak makan nasi marrybrown tapi bie nak try pulak nasi ayam marrybrown... seperti gambar diatas ni..
Ayam goreng marrybrown yang pedas ( hot Touch ) pilihan bie samapai sekarang, manalaka ayam goreng original pilihan bie KFC..
ape pun asal yang sedap memang menjadi pilihan... layan ...

Dalam pada tu bie sharing resepi ayam goreng istimewa untuk korang...


Resepi Ayam Goreng Rangup chef obie


ayam goreng ni sempat chef obie gigit nyummm..nyummm..

Bahan-bahannya:


4 Sudu Besar Nestum

2 Sudu Besar Oat
200 gm Tepung High Protein
1 Sudu kecil Lada Hitam ( blender halus )
1/2 Sudu kecil Lada Sulah ( blender halus )
1/2 Sudu Jintan Manis ( blender halus )
1/2 sudu kecil Ketumbar ( blender Halus )
1 sudu besar Tepung Jagung
1 Sudu besar Stok Ayam
Garam Vakum secukup rasa
2 biji Telur
Ais Batu
Sos Tiram
1/2 Ekor Ayam Daging
 Minyak Masak
Shortening



Cara Penyediaan  :



1. Bersihkan ayam terlebih dahulu mandikan ia...heee maksud Bie bersihkan ayam tu betul-betul, kemudian..marinate ayam dengan sos tiram, pastikan jangan terlalu banyak digunakan, 2 sudu besar sahaja cukup dan satu sudu kecil rata garam vakum, gaul hingga sebati.kemudian biarkan seketika ( 5 minit aje cukup ).


2.Sediakan untuk bahan kering- satukan ke semua bahan kering seperti tepung high protein, tepung jagung, lada hitam,lada sulah,jintan manis, ketumbar, stok ayam ,garam secukup rasa,nestum dan oat, gaulkan mesra ok... senang aje.. kalau anda suka masin lebih sikit, bolehlah ditambah garam vakumnya mengikut citarasa anda... ( ketepikan bahan-bahan ini apabila telah siap mesra ) 

3. Sediakan pula bahan untuk merendam ayam sampai lemas heeeee.... tak r... sediakan bahan yang penting sekali..ok la ini rahsia yang dah tidak rahsia lagi bila Bie dah berkongsi dengan anda..., telur dipecahkan dan di campur pula dengan ais sejuk atau air batu,pastikan telur benar-benar sejuk.. ( tujuannya ialah untuk ,memastikan kerapuhan kerangupan ayam goreng kita ini boleh bertahan selama 30 minit selepas digoreng... walau ayam goreng tu kita letak atas meja makan aje...dengan keadaan terdedah gitu...Choi.. jangan la terdedah..gunakan tudung saji ok tutup makanan kita supaya tidak dihinggapi makhluk yang tidak diingini iaitu lalat soprano! )

4.Masa yang ditunggu-tunggu.. iaitu panaskan minyak terlebih dahulu di atas kuali... 

5.Setelah bahan-bahan diatas telah disediakan ,anda perlu pastikan ayam marinate dihadapan anda, disebelahnya pula telur dan air batu, sebelahya lagi adalah bahan kering . Ini adalah untuk memudahkan anda untuk menggoreng ayam kentaki ini dengan betul dan bersistem. 

6.Ambil ayam seketul dahulu yang telah di marinate, dengan menggunakan kedua belah tangan anda macam angkat kain jemuran heee...ayam direndam sekali sahaja ke dalam telur berais, kemudian angkat toskan..., kemudian bawa ayam ke dalam bahan kering anda terbalik balikkan ayam itu dalam bahan kering kemudian angkat dan toskan lagi, kemudian gaulkan lagi dengan bahan kering dan toskan ia lagi..penat? tak mungkin penat tangan anda itu... ok sekarang masukkan ayam yang telah disalut itu kedalam minyak yang tersedia untuk digoreng... 

7.haaa.... anda jangan lupa masukkan 4 sudu besar shortening ke dalam miyak masak yang sedang panas ..., proses ini membantu merangupkan juga ayam yang akan kita goreng itu. Ok senangkan..anda lakukan lah sehingga selesai ayam-ayam itu digoreng.Selamat menjamu ayam goreng rangup ala chef obie cuba baru tau..r...







Terima Kasih

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

Chef Gunawan a.k.a Chef Obie Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign